Johan Blomdahl, CEO, och Johan Hörnell, CTO, TimeEdit

SaaS-bolaget TimeEdit väljer Monterro för att accelerera internationellt.

Monterro, den ledande investeraren i B2B-mjukvarubolag i Norden, har förvärvat en majoritet i svenska SaaS-bolaget TimeEdit. Bolaget utvecklar och säljer ett flexibelt molnbaserat system som effektiviserar och optimerar schemaläggning och resursplanering på universitet och högskolor. TimeEdit är redan idag ledande i Norden och partnerskapet med Monterro ger företaget möjlighet att accelerera sin internationella expansion och bli global ledare.

-”Higher Education är ett område där det finns stora möjligheter för ytterligare digitalisering och vi ser att TimeEdit har mycket bra förutsättningar för att kunna bli globala marknadsledare inom sin nisch”, säger Gustav Lagercrantz, VD på Monterro och blivande styrelseordförande i TimeEdit. ”Monterros expertis är att stötta nordiska SaaS-bolag att skala upp och expandera internationellt, och därför är vi glada över att bli del av TimeEdits tillväxtresa. De är redan idag marknadsledande inom schemaläggning och resursplanering i Norden med ett fint varumärke, bra tillväxt och mycket nöjda kunder, så nu ska vi tillsammans ta nästa steg, både inom och utanför Europa”, fortsätter han.

TimeEdit har sitt huvudsäte i Göteborg, och bolagets plattform används redan idag av fler än 150 universitet och högskolor i Europa som med hjälp av TimeEdit enkelt kan optimera schemaläggning och resursplanering av lokaler, personal, kurser och tentor, även i de mest komplexa miljöerna.

-”Vi har sedan länge varit marknadsledande i Norden och är stolta över vår starka tillväxt tvärs Europa och framförallt i Benelux, där vi nu ser fram emot att få hjälpa universitet som UGent, TUEindhoven och Utrecht University att effektivisera sin schemaläggning och planering”, säger Johan Blomdahl, CEO för TimeEdit. “Vårt partnerskap med Monterro kommer vid helt rätt tidpunkt, vi har etablerat oss internationellt och nu är det dags att skala upp”, fortsätter han.

-”Vi står inför en extremt spännande digitaliseringsfas inom Higher Education, och ser att det finns behov att förbättra flera områden inom planeringsprocessen”, säger Johan Hörnell, CTO på TimeEdit. “Vi har alltid stått för innovation i branschen, och vi ser fram emot att fortsätta bygga ut vår svit av applikationer som i slutändan ger våra användare förutsättningar för en bättre utbildning”.

Monterro har sedan starten 2012 hjälpt flera SaaS-bolag att utvecklas och växa internationellt, såsom Lime, Itello och Outpost24. Bolaget skiljer sig från de flesta andra aktörer som bara tillför kapital.

-”Till skillnad från många andra investerare kan vi även bistå med strategiska vägval och operativ support. Vi har lång erfarenhet av att själva bygga SaaS-bolag och ta dem internationellt, vilket är något alla våra portföljbolag kan dra fördel av”, säger Gustav Lagercrantz. ”TimeEdit har en stark och ambitiös ledningsgrupp som vi verkligen ser framemot att jobba med”, fortsätter han.

-”Vi fick kontakt med Monterro för flera år sedan och har sett hur de hjälpt andra mjukvarubolag att växa på ett framgångsrikt sätt. Nu är vi i ett skede där en investeringspartner som Monterro är helt rätt för oss”, säger Johan Blomdahl. ”De tillför både det kapital och den kompetens vi behöver för att skala upp TimeEdit till den globala marknadsledaren vi har all potential att bli”.

Om TimeEdit

TimeEdit levererar en heltäckande svit av applikationer inom tjänsteplanering, schemaläggning, lokalbokning och analys till universitet och högre utbildningsinstitutioner. Byggd med flexibilitet, enkelhet och fullständig resurskontroll som de främsta målen, gör TimeEdit schemaläggningen enkel även för de största organisationerna - precis som det alltid borde ha varit. Fler än 150 universitet och 600 000 användare litar på TimeEdits plattform varje dag.

Om Monterro

Monterro är den ledande investeraren inom B2B mjukvara i Norden, med målet att göra nordiska mjukvarubolag till marknadsledare. Med operativ erfarenhet från att framgångsrikt ha utvecklat och drivit mjukvarubolag som Pointsec, Episerver och Orc Software, arbetar Monterro aktivt med sina portföljbolag för att få dem att växa. En betydande del av fondernas kapital, 30 procent, kommer från Monterros grundare och anställda. Bolaget bildades 2012 och har sedan dess gjort 15 bolagsförvärv och 15 tilläggsförvärv. Monterro.com

Johan Blomdahl, VD, TimeEdit

+46 763 9080 54 | johan.blomdahl@monterro.com