Blogpost -

Duurzame producten: gewoon vanzelfsprekend

Blog van Brieke Hillen, Marketing Directeur Decorative Coatings bij AkzoNobel:

Duurzame producten zijn al lang onderdeel van het assortiment bij verfproducenten – zo ook bij AkzoNobel. Maar toen ik twee jaar geleden als Marketing Directeur Decorative Coatings mijn huidige functie aanvaardde bracht AkzoNobel dat nog nauwelijks naar buiten. Dat is inmiddels veranderd.

Impact in duurzaamheid

Duurzaamheid is echt mijn thema en ik ben bij AkzoNobel komen werken omdat ik me realiseerde dat ik bij zo’n groot bedrijf daadwerkelijk kan helpen om impact te maken op dit vlak. In mijn vorige rol als marketing directeur van biologische voeding (o.a. Zonnatura en Clipper) heb ik gezien dat heel goed mogelijk is om de combinatie te maken tussen mensen gezonder laten eten, duurzaam geproduceerd en een gezonde business case. Dus toen ik rondkeek in de markt, zag ik heel wat duurzame producten en initiatieven van collega-aanbieders voorbijkomen. Als ik dan intern vroeg wat wíj bij AkzoNobel op dat vlak deden, was het antwoord heel vaak: “O, maar dat hebben wij al lang!”. Duurzaam werken is zodanig deel van het DNA van dit bedrijf dat niemand het iets vindt om zich daarover op de borst te kloppen.

Draag uit waar je goed in bent

Als je ergens goed in bent, moet je het ook uitdragen. Dat zie ik als mijn rol, vooral binnen AkzoNobel Nederland. Zeker zoiets relevants als duurzaamheid. In de duurzaamheidsvisie van AkzoNobel zijn daarom alle aspecten van duurzaam werken opgenomen. AkzoNobel is leidend op dit belangrijke gebied en wil die positie behouden. Zowel door mensen te trainen en op te leiden als door het drastisch verminderen van de impact op onze aarde. Dat betekent dat AkzoNobel consequent innoveert om duurzame verf en coatings aan te bieden: de hoogste kwaliteit producten met de laagst mogelijk milieu-impact. Dat doen we door het verbruik van grondstoffen, materialen en afvalresten te verminderen. Het doel is in 2050 CO2 neutraal te zijn. People.Planet.Paint. heet dat in AkzoNobel-termen.

Op weg naar volledig watergedragen verf en lakken- ‘the Waterway’

Het streven naar leiderschap in duurzaamheid krijgt op heel veel manieren vorm. Bij Decorative Paints, de divisie waar ik werkzaam ben, speelt dat in twee markten: de doe-het-zelf-markt en de professionele schildersmarkt.

We zijn een voorloper in de consumentenmarkt want inmiddels zijn alle binnenlakken van Flexa watergedragen gemaakt. Hier ben ik echt trots op, omdat we hier een risico hebben genomen om alle binnenlakken ineens om te zetten. De ontwikkelde formules zijn niet alleen een stuk vriendelijker voor mens en milieu, maar ze drogen ook veel sneller. Handig als je ’s avonds je deuren dicht wilt doen als je overdag geschilderd hebt. En ze vergelen nog minder dan hun synthetische voorgangers. Zo combineren we duurzaamheidsvoordelen met praktische gebruikersvoordelen en dat werkt. Ook het merk CetaBever is bijna helemaal overgeschakeld op watergedragen lakken. Ons streven is om binnen twee jaar volledig overgestapt te zijn. Vorig jaar oktober verkochten we voor het eerst meer dan 50% watergedragen producten binnen ons totale lakkenassortiment.

In de professionele markt zijn alle Sikkens binnenlakken al lange tijd watergedragen. Een aantal jaren terug is Sikkens Rubbol BL Ventura geïntroduceerd. Een watergedragen lak voor buiten die door steeds meer schilders wordt gebruikt. Dit is de eerste generatie watergedragen buitenlakken. Momenteel zijn we met een heel team hard aan het werk om de volgende generatie te ontwikkelen, die nog langduriger bescherming biedt.

Sikkens Garantiekozijn en levensduurmodel

Daarnaast biedt Sikkens de professionele schilders concepten zoals Sikkens Garantiekozijn. Nu wordt vaak nog het hele kozijn vervangen als de onderdorpel niet goed meer is, waarmee veel goed hout weggegooid wordt. Het Sikkens Garantiekozijn concept vervangt de onderdorpel door gerecycled materiaal dat wordt overschilderd met Sikkens verf. Dat is duurzaam én scheelt enorm veel kosten voor grote onderhoudsbedrijven.

In juli wordt in deze markt ook het Sikkens levensduurmodel geïntroduceerd. Dat toont aan wat het effect is als je bepaalde verf gebruikt, rekening houdend met kwaliteit van de verf, CO2-footprint, ligging en zelfs kleur. Het helpt schilders om het product te kiezen dat de langste bescherming garandeert, waardoor minder onderhoudsbeurten nodig zijn. Dit was voor mij echt een ‘eye-opener’ dat je alleen al door een andere, lichtere kleur te kiezen, je een paar jaar langer bescherming kunt garanderen. Dat zou ik willen weten als consument.

Sikkens duurzaamheidswiel als kompas in de wereld van verf

Wat mij ook is opgevallen, is dat er zoveel initiatieven zijn op het gebied van duurzaamheid, dat je door de bomen het bos niet meer ziet en ook niet goed kan beoordelen wat de waarde hiervan is. Vandaar dat wij het Sikkens duurzaamheidswiel hebben ontwikkeld. Dat helpt ons om onze klanten, zowel professionele schilders als consumenten, duidelijk te vertellen wat we bij Sikkens en AkzoNobel doen om verantwoord en bewust te werken. Met producten en concepten waarin duurzaamheid geïntegreerd is en die relevant zijn.

Uiteindelijk begint duurzaamheid bij jezelf en ben ik er van overtuigd dat je ook met kleine stappen verder komt. Ik probeer thuis met mijn gezin ook afval te scheiden, vooral bewust met verfafval om te gaan en meer duurzame producten te kopen.

Nu dit verhaal naar buiten komt, ben ik er trots op dat we nu eindelijk vertellen wat we eerst alleen maar vanzelfsprekend vonden. Die vanzelfsprekendheid blijft: er wordt voortdurend hard gewerkt aan nieuwe duurzame oplossingen, en die zullen blijven komen.

Daar teken ik voor, teken je mee?

Meer informatie vind je op de website met de Sikkens aanpak voor duurzaamheid

Onderwerpen

• Chemische industrie