JYSK sluit zich aan bij Science Based Targets-initiatief

JYSK sluit zich aan bij Science Based Targets-initiatief

JYSK heeft zich verbonden aan het internationaal erkende Science Based Targets-initiatief (SBTi) om bij te dragen aan het beperken van de opwarming van de aarde.

Door zich aan te sluiten bij SBTi verplicht de internationale retailketen zich om de uitstoot binnen de eigen activiteiten te verminderen en verantwoordelijkheid te nemen voor de uitstoot van de producten die in de winkels worden verkocht.

"We willen deel uitmaken van de klimaatoplossing en ervoor zorgen dat onze inspanningen bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graden. We hebben ons aangesloten bij het Science Based Targets-initiatief om hun goedkeuring te krijgen op onze acties voor een duurzamere toekomst", zegt Rami Jensen, Deputy President en CEO van JYSK.

JYSK heeft als algemeen doel om uiterlijk in 2050 CO2-neutraal te zijn in de hele waardeketen en om in 2030 de uitstoot binnen de eigen activiteiten met 50 procent te hebben verminderd. Dit omvat het van stroom voorzien, verwarmen en koelen van winkels, distributiecentra, kantoren en de bedrijfswagens.

SBTi volgende in de rij van duurzaamheidsacties

JYSK zet zich al jaren in voor een duurzamere toekomst. JYSK is al bijna twee decennia lid van de Forest Stewardship Council® in Denemarken (FSC®) en alle houten tuinmeubelen die wereldwijd door JYSK worden verkocht zijn FSC-gecertificeerd (FSC® N001715). JYSK streeft er ook naar dat alle producten en verpakkingen van hout, karton of papier tegen het einde van 2024 FSC-gecertificeerd zijn.

Verder is JYSK lid van Better Cotton, 's werelds grootste initiatief voor een duurzamere katoenproductie. JYSK zet zich in om tegen het einde van 2024 voor textielproducten alleen nog duurzamer katoen in te kopen. Dit omvat Better Cotton, gerecycled katoen en biologisch katoen.

JYSK is ook gecertificeerd volgens de Global Recycled Standard (GRS), om afval te minimaliseren en het gebruik van gerecyclede materialen in producten te verhogen.

JYSK werkt voortdurend aan het verminderen van de hoeveelheid plastic in verpakkingen en de overgrote meerderheid van de textielproducten en het grootste deel van de dekbedden en kussens van JYSK zijn gecertificeerd volgens STANDARD 100 van OEKO-TEX. OEKO-TEX is een van 's werelds toonaangevende keurmerken voor textiel. Deze norm is een garantie voor JYSK en klanten dat producten geen schadelijke hoeveelheden stoffen bevatten die problematisch kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu.

"We zijn goed op weg om een duurzamere toekomst voor ons bedrijf en onze klanten te creëren, maar we weten ook dat er nog veel werk te doen is. Daarom kijk ik ernaar uit om de goedkeuring te krijgen van het Science Based Targets-initiatief, zodat we het gebruik van gegevens en analyses kunnen optimaliseren om onze klimaatdoelen te bereiken," zegt Rami Jensen.

Er wordt nog gewerkt aan de berekening van de volledige CO2e-voetafdruk voor de hele waardeketen. Zodra deze is afgerond, zal blijken waar JYSK de grootste reducties kan vinden om de klimaatdoelstelling te bereiken.

Onderwerpen

Over JYSK

JYSK is een internationale retailketen met Scandinavische roots die het stylen van elke ruimte, in elk huis en elke tuin, makkelijk maakt.

Met meer dan 3.200 winkels en webshops in 48 landen zijn de geweldige aanbiedingen en goede service van JYSK altijd dichtbij, op welke manier de klant ook wil winkelen. In Nederland telt JYSK 102 winkels verspreid door het hele land.

Oprichter Lars Larsen opende zijn eerste winkel in 1979 in Denemarken. Tegenwoordig heeft JYSK 30.000 medewerkers in dienst.

De jaaromzet in boekjaar 2021/22 bedroeg 4,87 miljard euro. JYSK is onderdeel van het familiebedrijf Lars Larsen Group.

Perscontacten

Nick Möller

Press contact Communications Manager The Netherlands & Belgium 06-10306004 JYSK.nl

Over JYSK

Met meer dan 3.400 winkels en webshops in 48 landen zijn de geweldige aanbiedingen en goede service van JYSK altijd dichtbij, op welke manier de klant ook wil winkelen. In Nederland telt JYSK 103 winkels verspreid door het hele land.

Oprichter Lars Larsen opende zijn eerste winkel in 1979 in Denemarken. Tegenwoordig heeft JYSK 31.000 medewerkers in dienst.

De jaaromzet in boekjaar 2022/23 bedroeg 5,2 miljard euro. JYSK is onderdeel van het familiebedrijf Lars Larsen Group.

JYSK Nederland