Q4/2019: Omzet Visma stijgt 22% en sterk aanhoudende cloudgroei

Q4/2019 was opnieuw een uitstekend kwartaal voor Visma, met aanhoudende omzet- en winstgroei. De totale omzet groeide met 21,9% tot 425 miljoen euro, terwijl de EBITDA met 24,3% groeide tot ruim 116 miljoen euro.

Groei per divisie

Jaar na jaar realiseerden de vier kerndivisies in het vierde kwartaal een dubbelcijferige omzetgroei. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2018 groeide de omzet met 17% in de Smb-divisie, met 11% in de Enterprise-divisie, met een indrukwekkende 53% in Custom Solutions en met 25% in Commerce Solutions.

Cloudgroei houdt aan

De cloudopbrengsten stegen in het vierde kwartaal met 31% op jaarbasis en bereikten daarmee 1.235 miljoen euro. De jaarlijkse cloudomzet blijft sneller groeien dan de totale omzet. Ook SaaS-klantcontracten zijn op jaarbasis aanzienlijk gegroeid, het resultaat van zowel een strategische focus binnen de business units als van gerichte acquisities. In het vierde kwartaal bereikte Visma bijna een miljoen klantcontracten, waarvan meer dan 700.000 voor SaaS-producten. Dit aantal ligt 22% hoger dan vorig jaar.

Drie nieuwe acquisities

Visma deed in het vierde kwartaal drie nieuwe acquisities, waarmee het aantal in 2019 overgenomen bedrijven op twintig staat. Eén daarvan is het in Nederland gevestigde VerzuimSignaal, dat software voor verzuimmanagement aanbiedt. In Noorwegen nam Visma het snelgroeiende PowerOffice over waarmee het zijn aanbod van financiële cloudsoftware versterkt. Met de acquisitie van het in Zweden gevestigde Inyett vergroot Visma het aanbod op het gebied van fraudepreventie, door klanten geautomatiseerde controles van leveranciersbetalingen te bieden.

In miljoenen Q4/2019 Q4/2018 Groei Jaar 2019 in miljoenen 2019 2018 Groei
Omzet € 425 € 348,6 21,9%

Omzet € 1521,5 € 1153 31,9%
EBITDA € 116 € 93,7 24,3% EBITDA € 411,5 € 324,7 26,7%
EBIT € 47 € 38,4 22,4% EBIT € 164,6 € 150 9,8%
Winst voor belastingen € 25,8 € 30,2 -14,3% Winst voor belastingen € 125,7 € 113 11,3%

*2018 is aangepast naar het effect van IFRS16

Onderwerpen

• Wetenschap, technologie

• q4/2019
  • kwartaalcijfers
  • corporate

Visma levert software die bedrijfsprocessen digitaliseert voor het mkb, de grootzakelijke en de (semi)publieke sector. De Visma Group is actief in heel Scandinavië, de Benelux, Oost- en Midden-Europa en Latijns-Amerika. Met 10.000 medewerkers, 1 miljoen klantcontracten en een netto-omzet van 1.199 miljoen euro in 2018 is Visma een van Europa's toonaangevende softwarebedrijven.

Het softwareaanbod van Visma op de Nederlandse markt omvat oplossingen voor financieel beheer, HRM, inkoop en e-overheid. Naast Visma Connect en Visma Software zijn ook bekende organisaties als Visma Raet, Visma Roxit, ProActive, Davilex, Visma Idella, Dotweb, HR2day, PinkWeb,, PlusPort, VerzuimSignaal en Circle Software onderdeel van de Visma-groep. Visma is titelsponsor van Team Jumbo-Visma, een van 's werelds beste wieler- en schaatsteams.

Perscontacten

Lage Bøhren