Persbericht -

Visma versnelt cloudstrategie door desinvestering van zijn IT-consultancybedrijf gericht op digitale transformatie naar CVC Capital Partners Fund VIII

De Nederlandse tak blijft ongewijzigd onderdeel van Visma.

Oslo - Visma's IT-consultingbedrijf, gericht op digitale transformatie, maakte deel uit van de Visma Custom Solutions-divisie en is een toonaangevende leverancier van bedrijfskritieke IT-oplossingen en datagestuurde technologieën, mogelijk gemaakt door 2.000 hoogopgeleide professionals in de Scandinavische regio en in Litouwen , en bedient 8.000 klanten in de private en publieke sector.

Met zijn focus op adviesdiensten, op maat gemaakte oplossingen en implementatie, verschilt het op consulting gerichte bedrijfsmodel van de rest van de Visma Group, die is gericht op SaaS (Software as a Service) en gestandaardiseerde producten, met ondersteunende diensten.

Na de afgelopen maanden vanuit verschillende financiële omgevingen sterke interesse in de adviesbranche te hebben gekregen, leidde dit tot een besloten veilingproces met een geselecteerde groep potentiële kopers. Een belangrijke reden voor de transactie is dat zowel Visma als Custom Solutions als twee afzonderlijke bedrijven een nog sterkere groei kunnen realiseren.

De transactie stroomlijnt Visma verder als Europa's toonaangevende leverancier van bedrijfskritieke cloudsoftware.

“Wij geloven dat dit een goede transactie is voor alle partijen, waardoor de consultancy business zich als zelfstandig bedrijf nog sneller en beter kan ontwikkelen. Voor Visma betekent dit een nog scherpere focus op onze kernactiviteiten in de toekomst en extra middelen om onze ambitieuze groeistrategie na te streven”, zegt Merete Hverven, CEO van Visma.

CVC is een toonaangevende wereldwijde beheerder van alternatieve beleggingen met een wereldwijd netwerk van 25 lokale kantoren. CVC is al meer dan 20 jaar actief op de Scandinavische markten en werkt succesvol samen met tal van bedrijven in de regio.

“We zijn enthousiast over deze kans om te investeren en de groei van het nieuwe bedrijf te versnellen, dat een indrukwekkend trackrecord heeft onder het eigendom van Visma. Het bedrijf is goed gepositioneerd om zijn groeitraject voort te zetten in het leveren van grote digitale versnellingsprojecten in alle Scandinavische landen, en we kijken ernaar uit om met zijn getalenteerde team samen te werken om deze ontwikkeling te versnellen”, zegt Christoffer Sjøqvist, Senior Managing Director en hoofd van CVC Denemarken en Leif Lindbäck, partner en hoofd van CVC TMT EMEA.

Een toonaangevende speler in Scandinavië

Visma Custom Solutions heeft een ongeëvenaard trackrecord op het gebied van winstgevende groei, met een gemiddelde groei van 22 procent per jaar in de afgelopen vijf jaar, tot 280 miljoen euro aan inkomsten in 2021, waarmee het een van de grootste digitale IT-servicebedrijven in Scandinavië is.

De projecten van het nieuwe bedrijf omvatten de volledige levenscyclus van software- en app-ontwikkeling en maken gebruik van mogelijkheden in GovTech, analytics, cybersecurity en cloud. Het zal 30 kantoren hebben in Scandinavië en in Litouwen, met het hoofdkantoor in Kopenhagen.

CVC zal het bestaande managementteam en de medewerkers van het nieuwe bedrijf ondersteunen om te groeien en zijn leidende marktpositie te ontwikkelen door zowel organische groei als toekomstige acquisities, onder een nieuw merk.

De huidige divisiedirecteur van Custom Solutions, Carsten Boje Møller, zal de rol van CEO op zich nemen in het nieuwe adviesbureau.

“Dit is een geweldige kans voor ons om een toonaangevend Scandinavisch IT-consultingbedrijf te creëren, gericht op digitale transformatie. Ik ben erg enthousiast om CVC aan boord te krijgen, omdat ze een duidelijke ambitie hebben om onze strategie en groeiambities te ondersteunen. Dit is het belangrijkste criterium geweest bij het kiezen van de juiste eigenaar voor ons nieuwe bedrijf, en we kijken ernaar uit om met hen samen te werken om onze groei als onafhankelijk bedrijf te versnellen”, zegt Møller.

Financiële voorwaarden worden niet bekendgemaakt.

De reis naar de cloud voortzetten

Sinds de oprichting in 1996 is Visma zowel autonoom als door overnames gegroeid tot een van Europa's grootste softwarebedrijven en marktleider op het gebied van cloudgebaseerde ERP en payroll voor zakelijke klanten in Europa.

De groep rapporteerde in 2021 een recordomzet van 2,1 miljard euro, na een periode van ononderbroken groei van gemiddeld 19 procent sinds 2006.

In dezelfde periode groeide de EBITDA met gemiddeld 24 procent per jaar en bereikte in 2021 ook een recordhoogte van 590 miljoen euro.

Visma's percentage van de cloudomzet bedroeg 81 procent aan het einde van het eerste kwartaal van 2022. Het aandeel van Group in de herhaalbare omzet, dat aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar 83 procent bedroeg, zal naar verwachting toenemen na de desinvestering.

Onderwerpen

• Wetenschap, technologie

Over Visma

Visma is een van Europa’s toonaangevende leveranciers van bedrijfskritische software voor een efficiëntere en veerkrachtige samenleving. Door het werk van bedrijven en organisaties van elke omvang te vereenvoudigen en te automatiseren, verbeteren we het dagelijks leven van mensen. Met 15.000 medewerkers, 1.200.000 klanten uit de particuliere en publieke sector in de Benelux, Scandinavië, Centraal- en Oost-Europa en Latijns-Amerika, en een netto-omzet van € 2.081 miljoen in 2021, zetten we ons in om morgen beter te maken dan vandaag. Kijk opwww.visma.nl voor meer informatie.

Het softwareaanbod van Visma op de Nederlandse en Belgische markt omvat oplossingen voor financieel beheer, HRM, inkoop en e-government. Visma Benelux bestaat uit 42 bedrijven die zich allemaal richten op bedrijfskritische cloudsoftware. Visma is trotse titelsponsor van Team Jumbo-Visma, een van ‘s werelds beste wieler- en schaatsteams.

Over CVC Capital Partners

CVC is een toonaangevend private equity- en investeringsadviesbureau met een netwerk van 25 kantoren in Europa, Azië en de VS, met een beheerd vermogen van ongeveer € 125 miljard. Sinds de oprichting in 1981 heeft CVC verbintenissen van meer dan € 155 miljard binnengehaald van enkele van 's werelds toonaangevende institutionele beleggers in haar private equity- en kredietstrategieën. Fondsen die worden beheerd of geadviseerd door CVC worden belegd in meer dan 100 bedrijven over de hele wereld, die een gecombineerde jaaromzet van ongeveer € 100 miljard hebben en meer dan 500.000 mensen in dienst hebben. Ga voor meer informatie over CVC naar www.cvc.com.

Perscontacten

Lage Bøhren