Willy Johansson tegnet Siri 1953. Nå starter Siris reise i moderne tid!

Hadeland Glassverk relanserer Siri! Et norsk designikon fra 50-tallet.

Pressglasserien og designikonet Siri fra 1954 representerte vakkert design til folkelig pris, og ble en bestselger. Nå starter Siris reise i moderne tid!

Serien er signert den prisbelønte norske glassdesigneren Willy Johansson. Willy ønsket å produsere en ny kolleksjon med hverdagsglass, som skulle være pen, men rimelig og tilgjengelig for folk flest.

Serien er basert på Willy Johanssons originale tegninger fra 1953 men inkluderer også helt nye produkter.

Willy Johansson hadde fylt 100 år i år. En relansering av en av Willy Johanssons mest folkekjære serier er en fin måte å hedre ham på sier designer Christian Svinddal, som også har designet flere nye produkter i serien.

Siri - en liten revolusjon på 50-tallet

Siri med sine karakteristiske riller, brøt med datidens konvensjonelle glassform og lanseringen av Siri ble ansett som revolusjonerende i pressglassets historie.

Serien ble en bestselger av dimensjoner, og har vært etterspurt i flere tiår, etter at det ble tatt ut av produksjon.

Pressglassmetoden, en produksjonsmetode der glassmassen fylles i en metallform og presses sammen, kom til Norge rundt 1840. Denne produksjonsmetoden var rimeligere enn tradisjonell formblåsing og åpnet i sin tid for masseproduksjon av glass, noe som gjorde glass fra å høre borgerskapet til, til å bli allemannseie.

Willy Johansson - en av Hadeland Glassverks viktigste designer

Willy Johansson (1921-1993) var ansatt ved Hadeland Glassverk i over 40 år, blant annet som kunstnerisk leder og designer. Johansson var tredje generasjons glassarbeider og mottok en rekke priser og utmerkelser for sitt arbeid. Hans formgivingskunst har preget Hadeland Glassverk mer enn noen annen designer, og flere av hans design er fremdeles i produksjon. Foruten Siri-serien kan nevnes Tangen (1958), Lord (1988) og Oslo (1969).

Siri - et designikon

Siri er nydelig å dekke bord med og skaper en vakker stemning i all sin enkelhet. I tillegg til vannglass og den ikoniske muggen relanseres bl.a. asjetter, boller, eggeglass, og skål med lokk.

Nyheter i serien er en vakker blomstervase, telys, store vannglass og kakefat på stett, designet av Christian Svinddal.

I løpet av 2021 kommer det fargerike nyheter som perler på et snor. Følg med!

I tråd med Willys filosofi skal Siri være rimelig og tilgjengelig for folk flest. Se noen eksempler på priser under:

• 6 pk vannglass (30 cl og 20 cl): 299 kr
  • Mugge:  399 kr
  • 4 pk skåler: 399 kr
  • Eggeglass 4 pk: 149 kr
  • Sitronpresse: 129 kr

Les mer om Siri og se alle produkter og priser her: https://www.hadeland.com/siri

I løpet av 2021 kommer det fargerike nyheter som vakre perler på et snor. Følg med!

Produktene er til salgs på hadeland.com, Hadeland Glassverk, Christiania Glasmagasin samt utvalgte forhandlere.

For spørsmål ta kontakt med markedssjef sofia.sandblom@hadeland-glassverk.no