​Hadeland Glassverk har inngått et designsamarbeid med kunstner Cathrine Knudsen.

Hadeland Glassverk har siden 1762 designet og produsert designklassikere. Opp gjennom tidene har mange kjente designere vært tilknyttet Hadeland Glassverk, og nå er det en glede for oss å jobbe sammen med billedkunstner Cathrine Knudsen, sier markedssjef Cecilie Bjørnebye Jensen om de nye glassproduktene som er laget.

Vasene munnblåses og håndslipes på Hadeland, og det er 12 personer involvert fra A til Å i produksjonen av en vase. Sjefsdesigner ved Hadeland Glassverk, Maud G. Bugge, har utviklet de nye vasene der Cathrine har overført stiliserte former av fjær fra sine andre arbeider til et nytt materiale, nemlig glass. Vasene vil komme for salg, i et begrenset utvalg, i ulike farger og størrelser. Både form og farge er et resultat av god teamarbeid med våre erfarne glassblåsere, Maud G. Bugge og Cathrine Knudsen.

Cathrine Knudsen har i løpet av de siste 12 årene fått fantastisk respons og en posisjon i det norske kunstmarkedet. På de siste utstillingene sto publikum i kø og mottakelsen av Knudsens formspråk har vært eventyrlig.

Utstilling "Stille bevegelser" 12.september - 1.november på Hadeland Glassverk

12.september åpner Cathrine Knudsens utstilling «Stille bevegelser» på Hadeland Glassverk. Den viser et stort utvalg nye oljemalerier i varierende størrelser, grafikk, aluminiumsarbeider og ikke minst hennes nye kunstvaser i glass.

Maleriene kan betraktes som abstrakte tilnærminger til naturen egne prosesser. Organiske former manifesterer seg som holdepunkter hvor øyet kan hvilke før man igjen beveger blikket over maleriets svært taktile overflate. Maleriene preges av naturens fargepalett og former; valører i naturtoner, brunt, grått og blått og gjerne stiliserte former av bladverk, fjær, blomster og flyere.

Oljemaling i flere tykke lag skaper en kraftig dybdeeffekt og har ulike strukturer i overflaten. Maleriene er sammensatte hvor kunstneren skjærer ut former i ulike lag og nyanser, for så å hente frem bildene gjennom skjæring og fremprovosert slitasje. Knudsen jobber med materialer som lerret, aluminium, tekstil og nå også glass.

Delikat enkelthet og ro er avgjørende, spesielt arbeidene med krakelering gir en nesten poetisk henvisning til naturens skjørhet.

«Naturen har sine egne fortellinger. Den er ikke avhengig av menneskene for å uttrykke dem. Naturen har sitt eget perspektiv og sine egne lag med historier, og det er vel det jeg føler sterkest for når jeg lager et bilde. Å formidle disse historiene og ta del i dem. Jeg ønsker ikke nødvendigvis å tolke, men heller fortelle dem på naturens egne premisser. Det er nok den kontinuerlige prosessen av forfall og fornyelse om hele tiden foregår i naturens som inspirerer meg mest. Det er poesi, skjørhet og stillhet. Det som slites ned og bygges opp på samme tid. Lag på lag med naturens egne historier. Markspiste gamle vegger, som barken på et tre; naturens forvitring. Jeg søker etter den slitte patinaen. Den skal vise sin historie i lag på lag. Og det er nettopp sånn jeg bygger opp bildene – lag på lag med oljemaling og flere elementer ligger delvis skjult i de forskjellige lagene» sier Knudsen.

Cathrine Knudsen samarbeider også med det danske klesmerke Part Two som bruker hennes visuelle uttrykk som print på klær. Part Two vil være representert med en egen utstilling som viser merket og ikke minst det 4-årige samarbeidet. På åpningen 12.september vil det også være goodiebag til de 100 første fremmøtte med et helt nytt kunstskjerf i ull med print fra Knudsens malerier fra Part Two’s høstkolleksjon 2015.

Utstillingen står i Galleriet på Hadeland Glassverk fra 12.september til 1. november 2015

3 Norske Design Group AS er et privateid selskap som består blant annet av Hadeland Glassverk AS, Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Norgesglasset og Christiania GlasMagasin AS. Vi forvalter en betydelig historie og kulturarv, men satser samtidig på kontinuerlig utvikling og ny design, for å møte fremtidens behov.

Relatert innhold