Leonardo Da Vinci – 500 Years of Genius  Verdens mest besøkte interaktive utstilling   åpner fredag 26. juni på Hadeland Glassverk!

Leonardo Da Vinci – 500 Years of Genius Verdens mest besøkte interaktive utstilling åpner fredag 26. juni på Hadeland Glassverk!

Etter fjorårets store publikumssuksess, Van Gogh Alive, er vi stolte av å kunne presentere Leonardo Da Vinci- 500 Years of Genius. En interaktiv, underholdende og lærerik utstilling for hele familien.

Et dypdykk i livet til en av historiens viktigste personligheter.

Leonardo Da Vincis verk og oppfinnelser har blitt sett og elsket av en hel verden i over fem hundre år - men aldri på denne måten, ved bruk av ny teknologi.

Utstillingen bringes til Hadeland av Grande Exhibitions

og viser Da Vinci som oppfinner, kunstner, forsker, anatomist, ingeniør, arkitekt, skulptør og filosof.

Den strekker seg over hele tre etasjer.

- Bilder i stort format vises ved bruk av Sensory4-teknologi – du blir en del av Leonardos verden

- Interaktive modeller av hans oppfinnelser vises i full størrelse- og viser hvilket format denne mannen var.

- 6000 skisser og unike notater fra hans kodekser

- Bilder og filmer av Da Vincis inspirasjonskilder vises sammen med hans verk.

Det er et dypdykk i livet til en av historiens viktigste personligheter.

Ny teknologi tilgjengeliggjør verdens kunstskatter.

Fjorårets Van Gogh utstilling på Hadeland Glassverk ble glassverkets største publikumssuksess noen gang. Utstillingen ble sett av over 40.000 besøkende.

Ved hjelp av ny teknologi blir bilder fra historiske giganter som Leonardo Da Vinci gjort tilgjengelig på en helt ny måte.

Utstillingen åpner fredag 26. juni.

Åpningstider
Mandag-søndag: 10-18

Billettpriser
Voksen: 180,-
Barn: 150,-
Familie (2 voksne og 3 barn): 500,-
Billetter kjøpes på Hadeland Glassverk eller på Ticketmaster.

For nærmere informasjon, bilder, intervju og for booking av pressebilletter, vennligst ta kontakt med

Presseansvarlig Caroline Francke Berg, tlf 971 23 429

Leder av kulturrådet Linn Stokke, tlf 410 04 010

Administrerende direktør Stine Gjørtz, tlf 934 83 820

OM GRANDE EXHIBITIONS

Grande Exhibitions, skaperen av Leonardo da Vinci – The Experience, spesialiserer seg på ide, design, produksjon, markedsføring og installasjon av store utstillinger med bred kulturell appell og engasjerende pedagogisk innhold. Deres utstillinger har reist til over 130 byer på seks kontinenter, til et publikum på over 12 millioner mennesker. Grande Exhibitions holder til i Melbourne, Australia, med kontorer i London, Storbritannia og Atlanta, USA. Grande Exhibitions eier og driver også Museo Leonardo Da Vinci - et sentralt beliggende i Roma, Italia

HADELAND GLASSVERK

Et levende kultursenter

AS Hadeland Glassverk er et heleid aksjeselskap i konsernet 3 Norske, som eies av Atle Brynestad. Vi har som visjon å forvalte Norges kulturarv og være et levende kultur- og opplevelsessenter for hele familien. Årlig besøkes Hadeland Gassverk av nær 500.000 besøkende

Hadeland Glassverk ble grunnlagt i 1762 og har vært i kontinuerlig drift siden. I dag er det ikke bare produksjon av glass på glassverket, men også et levende besøkssenter med 10 butikker, 5 spisesteder og 2 gallerier. Barnas Bondegård flytter også inn om sommeren, og det er stor aktivitet i Glasshytta hvor gjester kan blåse sitt eget glass, få omvisning og se på glassblåsershow.

OPPSUMMERING

HVA: Leonardo da Vinci - 500 years of genius