Over 2000 vaser fra Porsgrunds Porselænsfabrik blir til spektakulær kunst

Over 2000 vaser fra Porsgrunds Porselænsfabrik blir til spektakulær kunst!

Over 2000 vaser fra Porsgrunds Porselænsfabrik utgjør byggesteinene i kunstneren Torbjørn Kvasbøs spektakulære installasjonsverk.

I over ett år har kunstnerassistent Stine Hartvigsen stått for produksjon av vaser i kunstnerverkstedet 1400 ° på Porsgrunds Porselænsfabrik. Vasene er ulike i form og størrelse, men alle har vært eller er i porselensfabrikkens sortiment og en del av fabrikkens unike designhistorie.

Vasene fraktes i esker til Kunsthall Grenland, hvor kunstneren i løpet av en to ukers periode, og med flere assistenter skal bygge en fem meter høy installasjon vase for vase. Publikum inviteres til å overvære byggeprosessen fra 1. november, og etter bygging vil utstillingen henge til 17.desember.

Vasen er en av våre eldste bruksformer, og er kjent fra ganske tidlig i menneskehetens historie. Nær sagt alle kulturer har opp gjennom tidene gjort seg nytte av den praktiske og estetiske formen. Installasjonsverket går således i dialog med en eldgammel håndverkstradisjon.

Nordens siste kunstnerverksted

Verkstedet 1400 °som ble etablert på Porsgrunds Porselænsfabrik i 2016, er et verksted for kunstnere som arbeider med materialet porselen. Med tilhørende fasiliteter fra fabrikken, er verkstedet det eneste i sitt slag i nordisk og europeisk sammenheng. I løpet av få år har de fleste porselensfabrikkene i Europa faset ut sin produksjon. I Porsgrunn har fabrikken ivaretatt sin full skala produksjonslinje og lager samt håndmaler Bogstad Stråservise, Nora Gulbrandsen vaser mm.

Kunsthall Grenlands verksted har siden etableringen hatt besøk av nordiske kunstnere for produksjon, utstillinger, workshops, seminar og foredrag. I tillegg har kunsthallen et samarbeid med fabrikken og Porselensmuseet om porselenskole for barn og unge.

Catrine Danielsen

Kunsthall Grenland

T: 41278859

Sofia Sandblom

Porsgrund Porselænsfabrik

OM KUNSTNEREN TORBJØRN KVASBØ

Få keramikere kan som Kvasbø vise til en så omfattende produksjon, som også oppnår anerkjennelse internasjonalt. Han har siden kunstnerskapet begynte på 1970-tallet utviklet seg til å bli en av verdens fremste keramikere, gjennom en utrettelig studie av leirens mange muligheter. Kvasbø var i tidligere år særlig influert av britisk keramikk, og studerte med flere toneangivende britiske kunstnere. Dette var en periode der det var store politiske og estetiske konflikter mellom brukskunst og kunsthåndverket, der den sistnevnte bevegelsen insisterte på å løsrive seg fra den mer dogmatiske Scandinavia Design-tradisjonen, med dennes "vakre hverdagsgjenstander for folk flest". Kvasbø valgte å la leirens materielle kvaliteter forene seg med mer eksistensielle fordringer, og søkte seg mot et uttrykk som fremhever og utforsker menneskelige følelser og også gir klare assosiasjoner til det rent menneskelige - for eksempel slår forholdet mellom kropp og keramikk klart igjennom i valget av former og hvordan han bearbeider overflatene.De teknologiske mulighetene er også behørig utforsket i Kvasbøs kunstnerskap. Ovners og brenningens påvirkning på leiren har vært et spor han har jobbet med Han har bak seg opphold blant annet i Japan, der han studerte tradisjonelle brenneteknikker, og har siden fått bygget en anagama-ovn hjemme på atelieret sitt i Venabygd.

3 Norske Design Group AS er et privateid selskap som består blant annet av Hadeland Glassverk AS, Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Norgesglasset og Christiania GlasMagasin AS. Vi forvalter en betydelig historie og kulturarv, men satser samtidig på kontinuerlig utvikling og ny design, for å møte fremtidens behov.