Fjerninspeksjon

Hololens inn i akkrediteringsomfanget for fiskehelse INSP 029 for Åkerblå AS

En godkjenning fra Norsk Akkreditering innebærer at Åkerblå og våre oppdragsgivere har en dokumentert garanti for at alle rutiner knyttet til aktuell tjeneste gjøres iht. gjeldende standarder og lover. En akkreditering gir også en garanti for habilitet og upartiskhet. Akkrediteringer gis ut fra samsvar med aktuell systemstandard for type tjeneste (ISO 17020 for inspeksjon) sammen med konkrete standarder, evt. lovverk for aktiviteten. For fiskehelse finnes ikke slike konkrete standarder for aktivitet. Åkerblå har innfridd krav til akkreditering iht. krav til faglig forsvarlighet, en rekke relevante lover og forskrifter, samt egne utarbeidede rutiner.

Vårt mål er å begrense reisetid, effektivisere og øke tilgjengelighet for kompetanseressurser, samt realisere muligheten til å utføre tjenester når logistikken byr på utfordringer. Microsoft-baserte Hololens gjør det mulig å "være til stede uten å være til stede". Tjenesten skal gjøre det mulig å ha en enda tettere oppfølging av de ulike aktivitetene i anleggene enn en har mulighet til i dag og skal være et verktøy for å uføre en kvalitetsmessig bedre Fiskehelsetjeneste. Tjenesten skal gjøre det mulig å ha en enda tettere oppfølging av de ulike aktivitetene i anleggene enn en har mulighet til i dag, og skal være et verktøy for å uføre en kvalitetsmessig bedre Fiskehelsetjeneste.

I tillegg til fjernbasert helsekontroll, kan Hololens benyttes til intern støtte og sambesøk. Bruk av briller skal særlig gjøre det lettere å inkludere flere erfarne ressurspersoner i oppdretters organisasjon, i Åkerblå og ev eksterne ressurser i diskusjon om helse- og velferdsutfordringer.

God fiskehelse, god fiskevelferd, godt miljø = nødvendige forutsetninger for en lønnsom og bærekraftig produksjon av oppdrettsfisk.