Aider kjøper PwC Accounting: – Det alle har snakket om, er i ferd med å skje

Kompetansehuset Aider gjør sitt største oppkjøp noensinne, og det er PwCs eget regnskapsbyrå som nå blir en del av utfordrermiljøet. – Denne transaksjonen er et synlig bevis på at regnskapsbransjen virkelig er i endring, sier Andreas Vik, leder i Aider.

Det er utvilsomt noe som rører seg i regnskapsbransjen. Selv om bransjen lenge har vært stor i både omsetning og antall sysselsatte, har selskapene vært små og mange. Det er i ferd med å endre seg.

– I 2020 stod de 10 største aktørene i bransjen for nær en tredjedel av hele omsetningen på 18,5 milliarder. Denne konsolideringen har alle snakket om en stund, og nå er det i ferd med å skje. Vi merker et trykk på å skape større, mer profesjonelle enheter, og dette oppkjøpet er en del av dette. Samtidig har markedet et stort vekstpotensial videre fordi mange selskaper fremdeles har interne regnskapsfunksjoner som ofte jobber litt gammeldags. Det har vi tenkt å utnytte, sier Vik.

– Et bedre hjem

Leif Arne Jensen, administrerende direktør i PwC, forteller at salget inngår i en som et ledd i en evaluering av deres tjenesteportefølje.

– Vår rolle i samfunnet endrer seg. Derfor er det naturlig å se på sammensetningen av vår kompetanse og de løsningene vi tilbyr våre kunder Vi så i det globale PwC-nettverket at det var riktig å selge Global Mobility for to måneder siden. Nå har vi også sett at regnskapstjenestene våre helt enkelt vil få et bedre hjem et annet sted, sier Jensen.

– Det ville kreve en betydelig investering i både teknologi og mennesker å levere regnskapstjenester på det nivået vi ønsker overfor våre kunder. Da er det mer hensiktsmessig for oss å fokusere på kjernevirksomheten. Vi oppfatter Aider som et fremoverlent selskap som ønsker å endre bransjen, og som er godt rustet til å videreutvikle vårt regnskapsbyrå, sier Jensen.

God match

At det er en god match, er heller ikke Vik i Aider i tvil om. Han kaller det et transformativt oppkjøp.

– Aider har gjort mange spennende sammenslåinger i det siste, men dette skaper endring på et helt annet nivå. Denne gjengen har med seg den samme mentaliteten vi selv har, om å skape et tungt kompetansehus i regnskapsbransjen. Det kommer til å gi en energiboost til hele organisasjonen vår.

– Forventet omsetning i 2022 blir nå på over 600 mNOK, noe som gir en enorm investeringskraft. Det er rett og slett et skikkelig løft både for oss og kundene våre.

• energi
  • konsolidering
  • oppkjøp
  • kompetansehus
  • begeistring
  • folkførst

Verden trenger ikke enda et regnskapsbyrå. Derfor har vi startet Aider. Vi er bransjens største utfordrer. Et ledende kompetansehus som legger lista når det kommer til teknologi og flinke folk. Vi samler de aller beste miljøene innen regnskap, systemløsninger og forretningsutvikling fra hele Norge. I Aider gir vi tallene retning, og vi skaper merverdi med regnskapet i hånden. Vi hjelper dagens og morgendagens ledere i å lykkes med sine beslutninger.