Foto: Yngve Olsen Sæbbe

Stilling ledig: Ny direktør Arctic Frontiers (AVSLUTTET)

Arctic Frontiers får stadig en mer sentral rolle som plattform for diskusjon rundt arktiske forhold. Akvaplan-niva har til nå vært vertskap for Arctic Frontiers’ sekretariat på 4-6 personer. Et nytt selskap er under etablering og ansvaret for konferansen vil bli overført til det nyopprettede selskapet. Dette blir heleid av Akvaplan-niva. Vi søker derfor ny direktør som får ansvaret for strategisk og operativ drift av Arctic Frontiers og det øvrige arbeidet tilknyttet organisasjonens virke. Du vil bidra til å videreutvikle en organisasjon som setter agendaen gjennom en plattform hvor akademia, politikk og næringsliv forenes og enes over arktiske spørsmål. Du har stor interesse for geopolitikk, internasjonalt samarbeid og nordområdene, og skal sørge for at Arctic Frontiers forblir en relevant og sentral aktør.

Sentrale ansvarsområder for direktør Arctic Frontiers vil være å:

• lede og motivere teamet
  • sørge for strategisk utvikling av selskapet og merkevaren
  • utvikle konferansen programmessig gjennom å sikre godt og relevant innhold
  • sikre god gjennomføring av alle Arctic Frontiers’ aktiviteter
  • vedlikeholde et nettverk for posisjonering av Arctic Frontiers
  • følge opp partnere
  • forvalte en sunn økonomi
  • rapportere til Arctic Frontiers’ styre

For å lykkes i rollen må du evne å bygge gode samarbeidsrelasjoner med de rette partnere og aktører, se muligheter, sette kurs for virksomheten og motivere teamet til innsats. Stillingen fordrer at du har god innsikt og kompetanse om de relevante tematiske spørsmålene og generelt god samfunnsforståelse. Vi forventer at du har høyere utdannelse, men relevant erfaring kan erstatte kravet om høyere utdanning.

Eventuelle spørsmål kan rettes til Visindi v/ Siri Skauge, tlf. 900 91 224 eller Ingeborg Nyrud, tlf. 404 71 899. Alle henvendelser til Visindi behandles konfidensielt, om ønskelig også overfor oppdragsgiver i innledende fase av prosessen. Søknad med CV mottas snarest.

Om Arctic Frontiers:

Med base i Tromsø er Arctic Frontiers verdens største og viktigste årlige arena for dialog om utvikling av næring, samfunn og forskning i Nordområdene. Arctic Frontiers har en viktig rolle som internasjonalt utstillingsvindu for Norge som sentral kompetansenasjon og ledende global aktør på hav. Siden opprettelsen i 2007 har organisasjonen utviklet seg fra å være en konferanse, til å bli en helårs plattform som setter agenda lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt for de viktigste arktiske spørsmål, og som formidler av kunnskapsbaserte løsninger. Arctic Frontiers er etablert rundt de fem pilarene «policy, handel, forskning, arena og ung», organiseres i siste uka i januar og samler hvert år i overkant av 3000 deltakere.