NYTT DESIGN: I forbindelse med at Kvitfjell stasjon nå blir et permanent togstopp, får skitoget helt nytt skidesign. Foto: SJ Norge/Hafjell-Kvitfjell Alpin AS.

Lansering av klimasmart skitog – En reise til snøparadiset

Erfaringene fra forrige vintersesong, hvor SJ Norge solgte over 6000 billetter til og fra Kvitfjell stasjon, har resultert i at stasjonen nå er en offisiell stopp på Dovrebanen, noe som ytterligere forenkler reisen for våre gjester.

Den 7. desember kl. 10.30 markerer vi en ny æra innen bærekraftig reiseliv med lanseringen av vårt nydesignede skitog ved Kvitfjell stasjon. I samarbeid med Alpinco og Hafjell-Kvitfjell Alpin AS har SJ dekorert både eksteriør og interiør med inspirerende bilder fra våre unike internasjonale World Cup-renn og den storslåtte naturen i vår region.

Behagelig og smart

Reisen med skitoget byr på en behagelig og rolig opplevelse, fri for trafikkork og glatte veier, mens du beundrer det vakre vinterlandskapet. Ved ankomst til Kvitfjell stasjon venter et snødekt paradis og umiddelbar tilgang til heisen som tar deg rett opp i fjellet.

Kvitfjell, kjent for sin snøsikkerhet, tilbyr løyper for alle, fra barnevennlige områder til bakker av olympisk standard. Med tre fjellsider, et rikt utvalg av spisesteder og overnattingsmuligheter, er det noe for enhver smak.

Stasjonen er strategisk plassert kun 50 meter fra vinterens høydepunkt: FIS Ski World Cup for både kvinner og menn. Med arrangementene Kvitfjell Herrer (17.-18. februar) og Kvinner (02.-03. mars) forventes det feststemning og toppidrettsprestasjoner i fjellet.

Bærekraft

I tillegg arrangeres Summit Kvitfjell og Den Nasjonale Vinterkonferansen i uke 9 (29. februar – 3. mars), som samler aktører fra diverse bransjer for nettverksbygging og diskusjoner om fremtidens reise- og næringsliv, med spesielt fokus på bærekraft.

Vi er stolte av å kunne tilby en klimasmart reiseløsning, der toget har et karbonutslipp på kun 1,6 kg CO2 per person fra Oslo til Kvitfjell – en betydelig reduksjon sammenlignet med bilreisen.

Ombord på toget prioriteres lokalprodusert og sesongbasert mat, servert i resirkulert emballasje, og all rengjøring gjøres med miljøsertifiserte produkter. Med 89% av Norges strømforsyning fra vannkraft, er også togets energikilde blant de reneste i Europa.

Velkommen om bord til en behagelig, bærekraftig og minneverdig reise til vinterparadiset Kvitfjell!

Kontaktperson for ytterligere kommentarer eller intervju:
Veslemøy Eineteig Wedum, kommunikasjonsansvarlig i Alpinco,
telefon +47 47 29 14 62 eller epost til veslemoy@alpinoc.no

Regions

I tillegg til skianlegg på vinteren er Hafjell også en stor sykkeldestinasjon. Hafjell Bike Park er ledende i Norge på heisbasert sykling, med 18 løyper fra grønn til svart vanskelighetsgrad fordelt på til sammen 25 km.

I tillegg til downhillsykling har Hafjell fantastiske muligheter for sykling på Øyerfjellet og på vår nye Pumptrack. Gondolen tar deg med opp til et eldorado av stier, grusveger, pumptrack og barneløyper.

Odd Stensrud

Pressekontakt Daglig leder Hafjell og Kvitfjell/Alpinco +47 419 15 611