GJESTESENTRE: På Favn i Hafjell blir det fra kommende sesong nytt info/gjestesenter der man også kan få kjøpt enkelte basisvarer. Foto: Alpinco/Emil Nyeng.

Stenger billettlukene og åpner moderne gjestesentre i Hafjell og Kvitfjell

ØYER, Hafjell og Kvitfjell oppretter moderne gjestesentre i begge fjell for å forbedre tjenestene til sine verdifulle gjester. Det betyr at fra kommende sesong stenges de tradisjonelle billettlukene.

- Som en del av vårt kontinuerlige fokus på å gi unike opplevelser ønsker vi å tilrettelegge for en sømløs og mer effektiv opplevelse for våre skigjester. Gjestene våre vil nå få all info og hjelp på ett sted - samt spare penger ved å handle online, sier daglig leder for Losji og Hospitality, Camilla Maanum Trulsen, om den nye satsingen.

Helt siden vårparten og avslutningen på forrige sesong har det blitt jobbet iherdig med å koble alle infoavdelingene på ett sted. Det ble dessuten kjørt et pilotprosjekt på dette sist sesong. I Hafjell vil dette nye infopunktet være i resepsjonen der bookingen tidligere har vært, samt et helt nytt på Favn. Infosenteret på Favn vil dessuten inneholde en mindre butikk med tørrvarer, pålegg og litt snack for de som bor i fjellet. I Kvitfjell er Sport1 på Skitorget/Vest bygd ut for å få inn informasjonsskranke og vertskap.

Nytt for året er også at alle utleienheter i Kvitfjell får digitale nøkler. Fra før har Favn, i Hafjell, allerede dette. Innsjekk og kode vil dermed skje digitalt.

- Det viktigste for oss er den sømløse kundereisen for vår gjest. De trenger ikke forholde seg til åpningstider eller henting av nøkler i konvolutter, sier Trulsen.

Gjestesenter i Hafjell.
ALT PÅ ETT STED: Her vil man til vinteren finne all info om heiskort og booking samlet på ett sted. Foto: Alpinco.

Optimal gjesteopplevelse

- Erfaringene vi gjorde oss forrige sesong gjør at vi ser stor verdig av å løfte destinasjonen med å skape en optimal gjesteopplevelse, sier kvalitetsleder i Alpinco, Jo Mork.

Alle gjester som skal bo i fjellet vil nå bistand med heiskort eller alle andre spørsmål på ett sted. Den store ideen bak det hele er å bedre bistå gjesten med et vennlig vertskap, pluss at gjesten sparer penger.

- Vi vet at svært mange gjester går til luka for å skaffe seg heiskort, litt på gammel vane. Samtidig kjøper de aller fleste fra før heiskortene sine online. Å kjøpe i luka er dyrere og skaper ikke minst kø. Det er knapt nok noen billetter lenger i samfunnet vårt som kjøpes i en billettluke, så denne endringen er et ledd i vår modernisering av både kjøpsflyt og organisering. Vi vet at det å møte et vennlig vertskap har alt å si på opplevelsen, enten du er på Kiwi eller på skiferie, sier kommunikasjonsansvarlig i Alpinco, Veslemøy Eineteig Wedum.

Stenger lukene

Billettlukene går nå inn i historiebøkene, i alle fall slik man kjenner de fra før. Alle heiskort skal nå gjøres online eller via automater i destinasjonen. Kjøp heiskortet hjemme eller i en varm bil før du går i heisen.

- Dette tiltaket er ment for å eliminere køer, og samtidig sørge for bedre flyt i våre destinasjoner. I stedet for å forvente at våre gjester venter i kø i -15 med tre barn i hælene, flytter vi personalet ut på Skitorget i begge fjell, samt at vi vil ha operative gjestesentere man kan få bistand fra. Denne endringen gjør det mulig for gjestene å få både heiskort og eksempelvis hyttenøkler på ett og samme sted, sier Wedum.

Ifølge Trulsen, som er leder for den nye satsingen, vil dette initiativet gi en mer sømløs opplevelse for gjestene.

- Å legge til rette for online heiskortkjøp og flytte personalet ut på skitorget er et smart trekk. Dette vil ikke bare unngå unødvendige køer, men også gi bedre flyt og mer tid til å nyte skituren, sier hun.

Rimeligst

Gjesten sparer dessuten penger ved å handle heiskortet selv online.

- Ved å kjøpe heiskortene på nett kan gjestene enkelt planlegge og bestille på forhånd, og dermed spare tid og ressurser. Dessuten vil det følge med et administrasjonsgebyr på 95,- per kort man kjøper i en luke, så det billigste er å kjøpe kortet selv online, sier Wedum.

For mer informasjon, besøk våre hjemmesider på www.hafjell.no / www.kvitfjell.no

Forfatteren genererte teksten delvis med AI og har revidert og redigert innholdet.

Odd Stensrud

Pressekontakt Daglig leder Hafjell og Kvitfjell/Alpinco +47 419 15 611