Norges første - og største kunstverk i et skianlegg

Norges første - og største kunstverk i et skianlegg

Hafjell Alpinsenter realiserer et enormt kunstverk på en over 200 kvadratmeter vegg midt i skianlegget. Kunstverket er signert lokalkunstner, Morten Kveen, som også tidligere har jobbet i anlegget før han ble kunstner på heltid.

- Dette er så fantastisk at jeg blir helt rørt! Takket være et spenstig eiere har vi fått penger til å realisere et skikkelig drømmeprosjekt som vi tror vil inspirere store og små, hele året.

Det sier markedssjef i Alpinco, Veslemøy Eineteig Wedum. I flere måneder har hun, sammen med flere i markedsavdelingen og Hafjell Sommer, engasjert kunstner Morten Kveen i å portrettere anlegget, sommer som vinter, samt gitt kunstnerisk frihet til å utforme en ellers så kjedelig heisgarasje.

- Dette bygget tar mye plass både i synsfelt og ikke minst helt praktisk. Det har vært en liten drøm lenge å få gjøre noe fargesprakende her, og endelig kom den muligheten. Vi tror og håper dette vil være noe som utløser kreativitet både hos gjester så vel som våre egne ansatte, sier Wedum.

Morten Kveen
Kunstner, Morten Kveen, foran 360-garasjen i Hafjell.

Lang prosess

Morten Kveen, som er kunstner på heltid til vanlig, har brukt flere måneder på den digitale skissen i samarbeid med Hafjell. Målet og bestillingen var å skape noe med tilhørighet lokalt, men også mye fantasi.

- Jeg har aldri malt noe så stort før, det er rett og slett et skikkelig drømmeprosjekt. Alle som har besøkt Hafjell og regionen Lillehammer vil finne noe de gjenkjenner i bildet, i tillegg til en del fantasi. Jeg elsker jo Hafjell, så dette har vært et helt rått oppdrag for meg som kunstner og patriot, sier Kveen.

Skjermpdump #mortenkveen/Instagram
Til vanlig lager Morten Kveen store og små digitale, så vel som malerier, på bestilling og fantasi.

Kveen har brukt omtrent tre uker på selve malejobben. Natt og dag har han holdt på i lift og fått middag levert ved garasjedøra på bygget.

- Jeg har jobbet endel om nettene med prosjekter for å lyssette veggen. På dagtid har jeg gått over det hele med pensel, for så å avslutte med fargene, sier han.

NATT OG DAG
Kveen har jobbet natt og dag med å ferdigstille verket på Mosetertoppen/Favn.

Hele verket er derimot en overraskelse, da ytterpunktene på begge sider ikke engang er tegnet inn på skissen. Heller ikke Hafjell visste om hva som ville bli malt her.

- Nei, de to ytterkantene på verket blir helt unikt og males på stedet. I det originale verket er ikke dette med, så det blir helt unikt for de som kommer å opplever kunstverket her i Hafjell, sier Wedum.- Her har jeg tenkt helt fritt og etter fantasien, sier Kveen.

Umiddelbart ja

Totalt har kunstverket en prislapp på rundt 300.000 kroner. Ifølge Wedum var det ingen krevende jobb å få tillatelse fra eierne i Alpinco på prosjektet.

- De var utrolig positive og sa umiddelbart ja både til ideen og ikke minst kunstverket. Anders Buchardt har selv fulgt med på prosessen og synes det er så tøft. Jeg er utrolig stolt over å jobbe i en bedrift som verdsetter kreative ideer og gir de livets rett, sier hun.

Daglig leder i Alpinco, Odd Stensrud, har selv vært svært positiv til ideen.

- Det er utrolig kult at vi får til et slikt verk på en ellers så kjedelig veggflate som er såpass synlig på gondoltoppen, og ikke minst at det er med en lokal kunstner, sier han.

For Kveen er det helt klart betydningsfullt å få et slikt oppdrag.

- Jeg har hatt stor suksess med galleriet mitt på Lillehammer. Mye av det jeg gjør er på oppdrag, enten det er skolebygninger eller spesifikke bilder bedrifter, kommuner eller privatpersoner ønsker seg i hytter og hjem. For meg som kunstner og som lever av dette er slike store prosjekter både viktig for mitt repertoar så vel som erfaringen. Pluss at det er kult å få gjøre noe så stort, sier han.

DIGITALT KUNSTVERK
Slik ser det digitale kunstverket av Morten Kveen ut.

Først og størst

For Hafjell sin del håper de at kunstverket vil bidra til at flere av gjestene som besøker anlegget, hele året, vil få utbytte av både farger og ide. Ikke minst at det setter Hafjell enda mer på kartet som landets tredje største alpinanlegg.

- Farger er jo så inspirerende. Man blir glad av det, og ikke minst kan det bidra til at man får flere kreative ideer. Barn kan tre inn i en spennende verden med et så stort kunstverk, og det samme gjelder jo oss voksne. Nå har jeg aldri sett liknende kunstverk noe sted i norske skianlegg, og kanskje er det også verdens første og største, sier hun med et smil.

- Vi tar herved en real kunstpinne for Hafjell, sier Wedum.

Regions

Hafjell alpinsenter er den snøsikre familiefavoritten som legger til rette for gode skiopplevelser, for alle nivåer – fra nybegynner til ekspert. Bare et kvarters kjøring nord for Lillehammer ligger et av Norges største og mest allsidige skianlegg. Ikke velg mellom familieferie og rå skikjøring, her finner du begge deler.

I tillegg til skianlegg på vinteren er Hafjell også en stor sykkeldestinasjon. Hafjell Bike Park er ledende i Norge på heisbasert sykling, med 18 løyper fra grønn til svart vanskelighetsgrad fordelt på til sammen 25 km.

I tillegg til downhillsykling har Hafjell fantastiske muligheter for sykling på Øyerfjellet og på vår nye Pumptrack. Gondolen tar deg med opp til et eldorado av stier, grusveger, pumptrack og barneløyper.

Kvitfjell alpinanlegg ligger 30 minutter nord for Lillehammer og er et skisted med løyper i hele spekteret fra barneområder for de minste, til svarte løyper med olympisk standard. Her kan du booke hotell, hytter, leiligheter, heiskort, skiutleie, skiskole, kurs og konferanse.