Gi bort cognac til jul!

Julen kommer, for noen, like uventet hvert år. Plutselig er den her, og man har ikke fått summet seg til å tenke på julegaver en gang. Å finne julegaver er ikke en enkel oppgave, særlig ikke til den som har alt. Da er det greit å holde seg til en enkel regel; unngå å kjøpe duppedingser som stues bort når man er lei – fokuser heller på gaver som kan nytes (les: nippes til) i lang tid fremover.

Cognac for den sofistikerte

Cognac er drikken man gjerne nyter romtemperert etter middagen fra et tulipanglass med stett. Kombinert med sjokolade eller søt frukt er cognac en opplevelse i seg selv, og er perfekt som julegave til den som vet å sette pris på det gode liv. Cognac produseres kun i den franske byen med samme navn, et område kjent for sitt druebrennevin. Brennevinet destilleres to ganger før det legges på fat for å modnes. Modningstiden betegnes med kvalitetsstemplene VS, VSOP og XO. I VS må den yngste cognacen i blandingen være minst to år gammel, i VSOP minst fire år og i XO minst ti år gammel. Her er tre spennende gaveforslag som garantert vil bli satt pris på.

Larsen VSOP

En harmonisk blend av godt modne Cognacer fra Fins Bois og Petite Champagne med de samme behagelige karakteristikkene som Larsen VS, dog med mer moden karakter og fatpreg (Limousine-eik).

Intense aromaer av tørket frukt og krydder. Noter av fiken, kanel og vanilje, velbalansert med eik.

Kan godt nytes bar, som for eksempel avec. Svært velegnet til drinker, prøv den for eksempel med tonic eller med ginger beer.

Vinmonopolnummer: 3288201
Vinmonopolpris: 469,90

Larsen VSOP Fine Champagne – limited edition

Vinmarkene Grande Champagne og Petite Champagne er kjent for å produsere noen av de fineste cognacene. Denne begrensede utgaven er resultatet av en nøysom blend fra de to terroirene. Hver eau-de-vie ble valgt med største forsiktighet av Master Blender David Croizet for å få frem florale og fruktige toner, som gjenspeiler den unike stilen til Masion Larsen.

Aromaer av bakt eple og appelsinskall komplementeres med florale toner av iris og havtorn. En silkeaktig finish kompletterer denne delikate aromatiske sammensetningen.

Vinmonopolnummer: 13012102
Vinmonopolpris: 459,90

Renault Master Blender's Signature XO Cognac Grande Champagne

Helt siden grunnleggelsen i 1835, har Renault skapt unike konjakkopplevelser. David Croizet, Maison Renaults Master Blender, har viderefører denne tradisjonen. For å lage Renault Master Blenders Signature har han valgt noen av de fineste og eldste eaux-de-vie fra Renaults kjellere. Renault Master Blenders Signature er en Cognac Grande Champagne - "Premier Cru de Cognac" sammensatt av prestisjetung eaux-de-vie fra Grand Champagne distriktet.

Dette er en blend som uttrykker bemerkelsesverdige nyanser av appelsinskall, kanel og vanilje - en bukett av delikate skogkledde notater. Denne ekslusive utgaven finnes kun i et lite parti og er et perfekt uttrykk fra Maison Renault.

Vinmonopolnummer: 13477302
Vinmonopolpris: 699,90

For mer informasjon, kontakt Steffen Storm-Olsen, Senior Brand Manager i Anora Group Plc. steffen.stormolsen@anora.com

Om Anora