Nordmann på pallen i prestisjetung kokkekonkurranse

Fredag kveld gikk finalen i den prestisjetunge kokkekonkurransen S.Pellegrino Young Chef 2015 av stabelen i Milano. Christian André Pettersen, Norges nye kokkestjerne, knivet blant verdens 20 største unge kokketalenter og nådde nesten helt til topps.

S.Pellegrino Young Chef 2015 er en internasjonal kokkekonkurranse, som samler de aller beste talentene fra hele verden. Over 3500 unge kokker mellom 18-30 år fra 191 land knivet om den gjeve tittelen, hvor 20 kokker fra 20 regioner til sist sto i den store finalen. Christian André Pettersen fra Bodø var Skandinavias håp. I mars danket han nemlig ut ni andre nordiske kokker i semifinalen i København, med sin spennende, skandinavisk-inspirerte rett bestående av blant annet sjøkreps, laks, vaktelegg og nordisk komle. Pettersen, som til daglig jobber som assisterende kjøkkensjef ved Spiseriet i Stavanger konserthus, imponerte også stort i dagens spennende konkurranse, men nådde ikke helt til topps.

- Det har vært en veldig tøff konkurranse, og i dag var Mark Moriarty fra Irland rett og slett best. Reisen har vært litt turbulent, spesielt med tanke på utfordringer med råvarene mine. Jeg er uansett veldig stolt over å komme blant de tre beste, og har fått en del kilo ekstra erfaring i ryggsekken i løpet av S.Pellegrino Young Chef. Nå ser jeg frem til kommende prosjekter, sier Christian André Pettersen.

Signaturretten Pettersen kom til finalen med har han kalt «East meets West», og retten er komponert av nordiske ingredienser tilberedt med asiatiske teknikker. Frem mot den store finalen, har Pettersen hatt selveste Eyvind Hellstrøm som mentor, og Hellstrøm er mektig imponert.

- Christian André Pettersen er et stort kokketalent med alle egenskaper som kreves i konkurranser, noe han har vist gjentatte ganger. Han utviser kunstnerisk touch og svært god selvkontroll i konkurransesammenheng. Denne gangen trakk Mark Moriarty det lengste strået, men Pettersen har virkelig gjort en formidabel innsats, sier Eyvind Hellstrøm, og fortsetter med å skryte Pettersens rett opp i skyene.

- «East meets West» kan best beskrives som enkelhetens kompleksitet. Råvarebehandlingen er suveren, retten er en estetisk nytelse og smakene er særdeles harmoniske. Layouten var også uhyre gjennomtenkt, med imponerende balanse i en rustikk og elegant presentasjon. Rett og slett en nyskapning og modell som kommer til å skape en ny trend blant restaurantkokker, avslutter Hellstrøm.

Årets jury besto av de syv internasjonalt anerkjente kokkene Gastón Acurio, Yannick Alléno, Massimo Bottura, Margot Janse, Yoshihiro Narisawa, Éric Ripert og Joan Roca. De la vekt på valg av ingredienser, ferdigheter, genialitet, estetikk og budskap i bedømmingen sin, og lot seg alle imponere av Pettersens kokkeferdigheter. I tillegg til kokkekonkurransen, har San Pellegrino og Vogue Italia matchet kokker og designere for å utvikle kreative antrekk inspirert av matrettene. Pettersen samarbeidet med designerne Natalia Altewai og Randa Saome fra Altewai Saome.

Pettersen har ikke tenkt å hvile på laurbærene etter deltakelsen i den anerkjente konkurransen. Han er allerede på god vei til å nå et av sine største mål, nemlig å bli Norges neste Bocuse d’Or-kokk. Som en av seks kokker kjemper han for å vinne det gjeve oppdraget gjennom konkurransen «Årets kokk 2015», hvor vinneren blir kåret i oktober. Den ambisiøse 25-åringen kan også smykke seg med titlene norgesmester i kokkekunst fra både 2011 og 2014, og «Nordic Chef of the Year» fra 2012.

Søk hashtag #SPYoungChef på Instagram for å få med deg det siste vedrørende konkurransen

For bilder, klikk her.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Brand Manager for S.Pellegrino, Interbev
Eli Aronsen
eli.aronsen@interbev.no
M: 91 37 67 62

Daglig leder, Maestro F&B, Spiseriet
Raymond Helland
Raymond.Helland@spiseriet.no
M: 90 81 72 79

Interbev pressetjeneste
Nathalie Hermier
nathalie@slaeger.com
M: 94 81 98 40

Om Interbev

Interbev er et heleid datterselskap av Altia Corporation, Finland. Vi er en av Norges ledende importører av drikkevarer og kan tilby en bred portefølje av brennevin, øl og mineralvann. Vi søker å kunne tilby våre kunder og forbrukere en portefølje av internasjonalt kjente merkevarer.

For mer informasjon, besøk vår hjemmeside og følg oss på: