Amadeus arrangerer Sveriges første reise-hackathon i samarbeid med Startup Weekend

For første gang arrangerer Amadeus Startup Weekend Travel Edition – Sveriges første hackathon for reisebransjen – sammen med det globale gründernettverket Startup Weekend.

I fjor havnet hele 10 svenske bedrifter på listen til magasinet Wired over de 100 viktigste startup-selskapene i Europa, men ikke ett eneste hadde tilknytning til reiser. Dette er overraskende med tanke på at svenskene ligger på topp når det gjelder å reise. En fersk Sifo-undersøkelse på oppdrag av Ticket viser at hver tredje svenske reiser minimum to eller flere ganger pr. år.

Tatiana Solodko, Business Development Manager hos Amadeus sier:

– Stockholm har en svært sterk gründer-arena og blir ofte kalt for startup-hovedstaden i Europa. Vi har en rekke internasjonalt suksessfulle selskaper, og vi er blant de mest bereiste menneskene i verden. Derfor er det overraskende at vi ikke har flere svenske startup-bedrifter innenfor nettopp reiser. Amadeus tror at det finnes mange gode ideer her og ønsker å støtte dem, derfor velger vi å arrangere Weekend Travel Edition i samarbeid med Startup Weekend.

Under Startup Weekend Travel Edition i helgen 12.–14. mai vil deltagere fra Skandinavia og resten av Europa få mulighet til å utvikle sine forretningsideer og konkurrere med dem. Samtidig får de mulighet til å bygge nettverk med ledende beslutningstakere og bransjeeksperter.

En global reiseaktør som Amadeus har store muligheter til å støtte en nystartet bedrift, og i tillegg til å fungere som mentor med eksperter fra selskapet og å arrangere en halv dags workshop, vil vinnerne også bli tilbudt følgende:

• Støtte fra Amadeus Innovation Lab og Amadeus Ventures
  • Tilgang til Amadeus' teknologi med støtte fra selskapets fremste eksperter
  • Mulighet til å teste løsningen og forretningsmodellen med hjelp av kundenettverket til Amadeus

Med det nye initiativet håper Amadeus å vekke en større interesse for bruk av teknologi i reisebransjen, og på sikt skape en sterk startup-arena innenfor dette området, som står foran store endringer med ny teknologi som IoT, Blockchain, AR og VR som setter nye spilleregler for utviklingen.

Jesper Söderström, adm. direktør i Amadeus Scandinavia sier:

– Vi er stolte over å ha tatt initiativet til Startup Weekend Travel Edition, og vi vil gjerne at flere bedrifter og organisasjoner i bransjen tilknytter seg initiativet vårt. Vi ser et tydelig behov i bransjen for flere gründere og startups som utnytter ny teknologi for å finne gode løsninger som forbedrer reiseopplevelsen.

Amadeus er en global teknologiinnovatør med løsninger og tjenester som kobler sammen hele reisebransjens økosystem i alle faser av reisen. Gjennom risikokapitalfondet Amadeus Ventures støtter selskapet kontinuerlig innovasjon og startup-selskaper som virker i grenselandet mellom reiser og teknologi.

For mer informasjon les her.

Amadeus er en teknikkinnovatør med løsninger og tjenester som knytter sammen hele reisebransjens økosystem – leverandører, reiseselgere og reisende – gjennom reisens alle steg.

Vi har mer enn 14 200 ansatte, over 70 lokale kommersielle organisasjoner, og har virksomhet i mer enn 195 land.

Vårt hovedkontor ligger i Madrid, vi har vårt forsknings- og utviklingssenter i Nice, og all operativ virksomhet håndteres fra et datasenter i Tyskland. Vi har også regionkontorer i Bangkok, Boston, Dubai, Miami, São Paulo og Singapore.