Amadeus lanserer NDC-tilpasset versjon av Selling Platform Connect

Amadeus lanserer NDC-tilpasset versjon av Selling Platform Connect

Amadeus melder at det nå er mulig å både booke og etterhåndtere tilgjengelig NDC-innhold på den skybaserte bookingplattformen Selling Platform Connect. Lanseringen er et viktig skritt i Amadeus’ kontinuerlige arbeid med å drive NDC-utviklingen fremover, gjennom å støtte innovasjon fra flyselskapene som forenkler og effektiviserer flybestillinger og samtidig sikre at reisebyråer kan fortsette å jobbe i sine foretrukne IT-miljøer.

Den største fordelen for reisebyråer med plattformen, er at de får tilgang til alle tilgjengelige flyvninger og relaterte tjenester fra alle flyselskapene på én og samme plattform, uansett om de kommer fra EDIFACT, NDC eller andre API-er. Dette gjør det lettere å sammenligne tilbud og hjelpe kundene med å finne det beste reisealternativet.

Fordi kundeservice er førsteprioritet hos alle reisebyråer, tilbyr Amadeus’ nye NDC-tilpassede versjon av Selling Platform Connect også etterhåndtering av NDC-bookinger. Reiseselgere kan både avbestille og booke om flyreiser som er bestilt via en NDC-tilkobling. Dessuten vil «ufrivillige endringer», endringer som flyselskapene gjør på eksisterende bestillinger, fortsatt bli håndtert av køsystemet, noe reisebyråene er vant til fra før.

Alle disse funksjonene er, i likhet med det nye grafiske grensesnittet, utformet og testet i tett samarbeid med Amadeus’ kunder gjennom NDC [X]-programmet.

– Vi har to tydelige mål: Ved å integrere NDC i Selling Platform Connect, hjelper vi flyselskapene å differensiere tilbudene sine og drive innføringen av NDC-innholdet videre, samtidig som vi gjør det mulig for reisebyråene å fortsette å jobbe i de IT-miljøene de foretrekker, sier Gianni Pisanello, VP for Amadeus’ NDC [X]-program. Løsningen gir vårt nettverk av reisebyråer nytt NDC-innhold side om side med eksisterende innhold – alt på én og samme plattform.

En av kundene som har bidratt sterkt i utviklingen av den nye versjonen av Selling Platform Connect, er Flight Center Travel Group. Sammen med sin globale forretningsreiseavdeling, FCM Travel Solutions, har de vært involvert i hele utviklingsprosessen. Deres tilbakemeldinger på brukeropplevelsen og grensesnittet samt søke-, bestillings- og servicefunksjonene, bidro til å ta frem den endelige løsningen.

Nicola Ping, Manager, Air Content & Distribution EMEA, Flight Centre/FCM, sier:

– Det har vært svært givende for Flight Center og FCM å samarbeide med Amadeus som såkalt «driver customer» i NDC [X]-programmet, og med det å få være med på å drive NDC-utviklingen fremover. Ikke bare for vår egen del, men for reisebyråsektoren generelt, både på forretnings- og privatreisesiden. Partnerskapet har vært svært vellykket fordi vi kunne teste det NDC-aktiverte brukergrensesnittet i Selling Platform Connect i både privat- og forretningsreisekontekst og gi verdifulle tilbakemeldinger til Amadeus, som stod for den endelige designen. Det var også spennende å nå en stor milepæl i august da konsulentene våre begynte å både booke og etterhåndtere NDC-innhold i den nye Amadeus-løsningen.

Nicola Ping sier videre:

– Den nyeste versjonen av Selling Platform Connect gir oss en god balanse. Det gir konsulentene tilgang til NDC-innhold, men forstyrrer ikke deres vanlige prosesser siden de fortsatt booker i et velkjent IT-miljø. Det gir oss ganske enkelt tilgang til flere alternativer – alt på ett sted – for å tilpasse bookingopplevelsen for kundene og sørge for at de benytter seg av mulighetene NDC gir dem.

I september ble Amadeus dobbeltsertifisert på NDC-nivå 4 av IATA (International Air Transport Association), da sertifiseringen som NDC-distributør etterfulgte den som IT-leverandør i mai tidligere i år. Mens NDC-sertifisering på nivå 3 handler om selve bestillingsprosessen , fokuserer nivå 4 mer på service- og etterhåndteringsfunksjonene – en helt avgjørende faktor for å sikre at reisebyråer faktisk kan jobbe effektivt med NDC-innholdet.

Den NDC-aktiverte versjonen av Selling Platform Connect brukes nå av flere nøkkelpartnere i NDC [X]-programmet. Den vil rulles ut stegvis i løpet de neste månedene, mens løsningen kontinuerlig vil bli forbedret med ytterligere innhold og funksjonalitet.

Hvis du ønsker mer informasjon om hva Amadeus gjør for å innføre NDC i hele bransjen, kan du se vårt siste blogginnlegg og infografikk samt websiden om NDC.

Amadeus' løsninger hjelper reisende med å finne og planlegge sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler og tog.

Vi har utviklet vår teknologi sammen med partnere i reiselivsbransjen gjennom mer enn 30 år. Ved å kombinere omfattende innsikt om hvordan folk reiser med evnen til å utvikle og levere de mest komplekse, pålitelige og virksomhetskritiske systemene for kundene er vi med på å koble sammen 1,6 milliarder personer i året med reiseleverandører i mer enn 190 land.

Med 16 000 ansatte på 70 kontorer over hele verden har vi både et globalt perspektiv og lokal tilstedeværelse på de markedene der kundene trenger oss.

Vi er her for å skape fremtidens reiser, og vi arbeider hele tiden for å utvikle bedre teknologi som skaper bedre reiseopplevelser.

Amadeus er et IBEX 35-selskap notert på den spanske børsen under AMS.MC.

For mer informasjon om Amadeus, gå til www.amadeus.com