GERILJALEDER: Anja Cecilie Solvik, initiativtaker og tidligere leder av Bunadsgeriljaen, var til stede på Kongsvinger da utstillingen åpnet. Foto: Mona Pedersen

En sak som angår alle! Utstilling om Bunadsgeriljaen åpnet på Kvinnemuseet

Det var fullt hus på Anno Kvinnemuseet i Kongsvinger da utstillingen «I all offentlighet» ble utvidet med historien om Bunadsgeriljaen. Her kan publikum kan bli bedre kjent med bevegelsen gjennom gjenstander, fotografier og bunaden til selveste geriljaleder Anja Cecilie Solvik.

Bunadsgeriljaen er en landsomfattende folkebevegelse som kjemper for nærhet til et trygt og godt fødetilbud for alle. Bunadsgeriljaen oppsto på Nordmøre da det i mars 2019 ble vedtatt at fødeavdelingen i Kristiansund skulle legges ned, og sammenslås med avdelingen i Molde. Bevegelsen spredte seg raskt til hele landet, ettersom mange fødetilbud, særlig i distriktene – har vært truet med nedleggelse gjennom mange år. Det kuttes fortsatt i fødetilbudene landet rundt, og i dag er Bunadsgeriljaen en medlemsorganisasjon som jobber for at fødetilbudet skal bedres nasjonalt.

Utstillingen forteller om Bunadsgeriljaens virksomhet i perioden fra 2019 til og med 2022, og ble åpnet 3. juni 2023.

Bunadsgeriljaen har fått utstilling på Kvinnemuseet. Hilde Herming (f.v.) Anja Cecilie Solvik og Mona Pedersen.

Historien skrives mens vi går

Anja Cecilie Solvik er initiativtaker og tidligere leder av Bunadsgeriljaen. Hun setter pris på at virksomheten nå får en plass i kvinnehistorien for alltid.

- For oss i Bunadsgeriljaen er det en stor ære å overrekke bunad, årer, bilder og objekter til Kvinnemuseet. Nå vet vi at alt blir tatt godt vare på for ettertiden og gjort synlig for andre. Vi fikk satt fødselsomsorgen på dagsorden og ble en viktig stemme i debatten om fødselshelse, spesielt på vegne av kvinner bosatt i distriktene. Selv om vi nå havner på museum, eksisterer fremdeles Bunadsgeriljaen, fordi kampen er enda ikke vunnet, understreket Solvik i sin tale under åpningen av utstillingen.

100 nye gjenstander til Kvinnemuseets samling.

- Vi er svært stolte over å motta materialet fra Bunadsgeriljaen og Anja Cecilie Solvik, sier fagansvarlig ved Anno Kvinnemuseet, Hilde Herming.

- Nå er utstillingen endelig åpnet, og det har vært både spennende, gøy og utfordrende å jobbe med dette – både som prosjekt og som utstilling. Alt i alt har vi fått om lag 100 forskjellige gjenstander. Alt er ikke stilt ut, men alt er registrert og kan søkes opp på digitalt museum.

- Bunadsgeriljaens sak er noe som angår absolutt alle – vi blir jo alle født – og dermed er dette en sak som er tverrpolitisk, som angår alle kjønn og sosiale klasser. Bunadsgeriljaen har uten tvil en viktig plass i den norske kvinnehistorien, avslutter Herming.

Viktig dokumentasjon

Mona Pedersen, avdelingsdirektør ved Anno museum Kongsvingerregionen, som Kvinnemuseet er en del av, er tydelig på at Bunadsgeriljaen er viktig og riktig å dokumentere.

- Bunadsgeriljaen er et eksempel på en kvinnedrevet bevegelse med stor gjennomslagskraft i norsk offentlighet, og med paralleller til historiske kvinneaksjoner. Derfor er vi glade for at dokumentasjonen etter Bunadsgeriljaen finner sitt hjem på Kvinnemuseet, som nettopp har som mål å samle, forvalte og formidle kvinnehistorien i Norge, sier Pedersen.

Bunadsgeriljaen inngår i en av Kvinnemuseets faste utstillinger, og museet har åpent alle dager unntatt mandager i sommersesongen.

Utstillingsprosjektet er støttet av Fritt Ord.

Bunadsgeriljaen har fått en egen seksjon i utstillingen "I all offentlighet".

Mona Pedersen

avdelingsdirektør Anno museum Kongsvingerregionen 986 03 472