Gå videre til innhold

Siste nytt

  • Fire personer som står ved et skilt ute i solen, museumsbygninger i bakgrunnen.

    I Edvard Munchs fotspor: Ny Munchsti åpner i Løten

    23. juni 2026 åpnes Munchstien på Ådalsbruk i Løten – en ny vandresti som tar publikum med i fotsporene til en av verdens største kunstnere, både gjennom tekst og bilder på skilt, og digitale kulturpunkter. Stien er et et samarbeid mellom Rada Reiseliv, Anno museum og Løten kommune.

  • 8500 besøkte Middelalderfestivalen til tross for regnvær

    Hamar middelalderfestival på Anno Domkirkeodden historiesenter kan se tilbake på en strålende helg. Til tross for regnbyger og grått vær strømmet 8500 besøkende til årets festival. – At publikum møter opp uansett vær, år etter år, er et bevis på at denne festivalen betyr noe helt spesielt for folk, sier festivalsjef Ranveig Nordbryhn i Anno museum.

    Parade med folk i fargerike middelalderkostymer og flagg
  • Høytidelig åpning av Anno Domkirkeodden historiesenter

    Torsdag 28. mai kl. 16.00 inviteres publikum til den høytidelige åpningen av det nye historiesenteret ved Anno Domkirkeodden. To velkjente hamarsinger setter sitt preg på programmet: Skuespiller Anders Baasmo leder publikum gjennom åpningsprogrammet, mens Ole Edvard Antonsen setter den musikalske stemningen for markeringen.

    Dronebilde av nytt bygg med Hamardomen og Storhamarloven i bakgrunnen.
  • Ny forskningspublikasjon fra Anno museum: Ting i kontekst – Innlandets kulturhistorie i bevegelse

    Den nye vitenskapelige antologien «Ting i kontekst – Innlandets kulturhistorie i bevegelse» samler forskningsartikler fra ansatte i Anno museum, i tillegg til bidrag fra Mjøsmuseet og Norsk Folkemuseum. Publikasjonen er den fjerde vitenskapelige antologien fra Anno museum og er utgitt på Oplandske Bokforlag. Sigurd Solhaug Nielsen og Kristian Reinfjord er redaktører.

    To menn som holder bøker i hendene og smiler. Utendørs, kulturlandskap og sjø i bakgrunn.
  • Ny restaurant på Domkirkeodden! Åpner 28. mai 2026

    Driver av den nye restauranten ved Anno Domkirkeodden historiesenter er klar!
    Anno har inngått avtale med Tomas Juan Engelstad om drift av Mogens kafé & restaurant ved Domkirkeodden historiesenter, som åpner dørene 28. mai 2026.
    Engelstad er en norsk kokk og matgründer som gjennom selskapet Mat for Mons utvikler nye bærekraftige produkter og leverer smakfulle opplevelser. Sammen med et s

    To menn står sammen foran kjøkkenet i den nye restauranten.
  • To nye avdelingsdirektører styrker Anno museum

    Anno museum har ansatt to nye avdelingsdirektører etter intern utlysning. Knut Ola B. Storbråten overtar ledelsen av avdelingen for Kongsvingerregionen, mens Ida Kristine Teien tar over som avdelingsdirektør ved Anno Norsk skogmuseum i Elverum. Begge kommer fra fagstillinger i Anno og kjenner museene godt fra innsiden.

    En smilende kvinne i grønn genser med en kopp i hånden.

Sosiale medier

Kontakter