Gå videre til innhold
Fire personer som står ved et skilt ute i solen, museumsbygninger i bakgrunnen.
KLARE TIL ÅPNING: Jarl Holstad (fra venstre), Tim Savolainen, Hanne Mette Walhovd og Nina Bogerud Caspari ønsker velkommen til åpnings av Munchstien. Foto: Andrea J. Jensen/Anno museum

Pressemelding

I Edvard Munchs fotspor: Ny Munchsti åpner i Løten

LØTEN: 23. juni 2026 åpnes Munchstien på Ådalsbruk i Løten – en ny vandresti som tar publikum med i fotsporene til en av verdens største kunstnere.

Stien starter på Anno Klevfos industrimuseum. Her vil ordfører i Løten, Marthe Larsen Tønseth, stå for den offisielle åpningen kl. 11.00. Etterpå blir det en guidet vandring langs stien.

Fra fotopunkt til vandresti
Stien har to alternativer: en lengre runde på 3 kilometer, og en kortere runde på om lag halvparten. Underveis møter besøkende skilt med informasjon om Munch og stedets historie. Herunder er fotopunktet ved Englaug østre fornyet, og det er skiltet sti langs Englaugsgutua gjennom gårdstunet på Englaug.

Innlandet fylkeskommune har finansiert prosjektet, som er realisert gjennom et samarbeid mellom Rada Reiseliv, Anno museum og Løten kommune.

Digital formidling med QR-koder
Alle skiltene langs stien har QR-koder som gir tilgang til Kulturpunkt, der besøkende kan lese mer. Løsningen er tilpasset de som ønsker å gå turen på egen hånd, men som vil ha mer informasjon enn det det er plass til på skiltene. Turen er fin å gå både for barn og voksne, og det er en alternativ rute der stien er uegnet for barnevogn og rullestol.

- Vi håper stien blir brukt både av lokalbefolkningen og tilreisende, sier museumsleder på Anno Klevfos industrimuseum og Munchsenteret i Løten, Jarl Holstad. Samtidig oppfordrer han folk til å vise hensyn og holde seg på stien når de når får bevege seg inn på privat grunn og komme tettere på selve fødehjemmet, ved at den nye stien går rett gjennom gårdstunet på Englaug.

To jubileer i år
2026 markerer også to viktige jubileer for stedet: Det er 50 år siden papirproduksjonen ble lagt ned ved Klevfos Cellulose- og papirfabrikk, og 40 år siden industrimuseet åpnet dørene. Siden 2012 har museet formidlet historien om Edvard Munchs tilknytning til sitt fødested gjennom omvisninger og utstilling i Munchsenteret i Løten. Museet har også lang tradishjon for å sette opp historiske syngespill av Tor Karseth. To av disse handler om Munchs tilknytning til LØten: Mens Edvard Tegner, som spilles førstkommende helg, og Edvard på Englaug, som spilles i midten av august.

Del av satsing på nytt Munchsenter
Anno museum åpnet nylig landets første regionale historiesenter på Domkirkeodden i Hamar, og satser nå videre mot et nytt formidlingssenter: «Klevfos Munch» i Løten. Den nye Munchstien er ett av flere skritt på veien mot dette.

Stien knytter også sammen Munch og industrihistorien i området, og det vil bli arrangert guidede turer langs stien der besøkende kan lære mer om begge deler.

Samtidig som Munchstien åpnes, går også Løten kommunes kunstcamp for ungdom, Camp Munch, av stabelen på Klevfos.

Løten var stedet der Edvard Munch tok sitt første skrik
12. desember 1863 ble Edvard Munch født på et soverom i andre etasje på Englaug Østre i Løten. Familien flyttet til hovedstaden før han fylte ett år, men Munch beholdt kontakten med løtensokningene og besøkte sitt fødested flere ganger gjennom livet.

Kunsthistorikere har pekt på at landskapet fra Løten – det bølgende kulturlandskapet og det spesielle lyset i bygda – kan spores i Munchs kunst. Han bar med seg minnene fra Løten gjennom hele sin kunstneriske karriere, og de representerte det positive, lyse og «opprinnelige» i hans liv.

Praktisk informasjon
Åpning: 23. juni 2026 kl. 11.00
Sted: Anno Klevfos industrimuseum, Ådalsbruk, Løten

Related links

Emner

Kategorier

Regions


www.annomuseum.no

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 29 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.

Kontakter