Knut Storberget (til høyre) er valgt til ny styreleder i Anno - Museene i Hedmark, og ble ønsket velkommena v

Knut Storberget ny styreleder i Anno

Knut Storberget er valgt til ny styreleder i Anno - Museene i Hedmark. - Jeg har gjort mye rart i mitt liv, men dette har jeg virkelig lyst til, sier Storberget

Den tidligere justisministeren og stortingsrepresentanten, som blir fylkesmann i den nye regionen Innlandet fra 1.1.19, ble valgt av generalforsamlingen i Anno museum AS 29. mai.

- Dette gleder jeg meg veldig til. Jeg er - mer enn noen aner - opptatt av historie og kulturminnevern. Jeg er opptatt av museene som viktige samfunnsinstutisjoner, og møteplasser for folk for å kunne se litt utover egen skigard, sier Storberget.

Stått tiden ut

Storberget tar over etter Axel Krogvig, som er den eneste som har sittet i Anno-styret helt siden starten i desember 2009. De siste tre årene har han vært styreleder. I henhold til vedtektene kan ingen sitte mer enn fire valgperioder (åtte år) i Anno-styret, og Krogvig måtte derfor gi seg i år.

- De åtte årene har vært en spennende reise gjennom etableringen av Hedmark fylkesmuseum, nå Anno, der jeg har lært veldig mye om bransje som var helt ny for meg. Jeg har blitt kjent med de gode og dyktige medarbeiderne i Anno, som jeg er trygg på vil utvikle Anno videre i en positiv retning sammen med det nye styret, sier Krogvig.

Takknemlig

Administrerende direktør Sven Inge Sunde, er takknemlig for den jobben Krogvig har gjort som styreleder.

- Axel er ikke en leder som forteller hvordan ting skal gjøres, men som er god til å få ting gjort. Han er trygg, engasjert og har god humor, og han har vært med å prege Anno helt fra starten. Museene i Hedmark har mye å takke han for, sier Sunde.

I tillegg til Krogvig, sluttet også professor Brita Brenna i styret. Næringslivslederen Erik Nilsen fra Kongsvinger ble valgt inn i styret. Også blant de to representatentene valgt av Annos ansatte var det utskiftning: Ingun Aastebøl trer inn for Jorunn Elise Gunnestad.

- Nå ser vi fram til å fortsette det gode arbeidet og utviklingen av museet sammen med det nye styret, avslutter Sunde.

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 22 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.