- Anno Norsk skogmuseum blir en dimensjon rikere med Besøkssenter skog, sier avdelingsdirektør Stig Hoseth (f.v.), daglig leder ved skogsenteret, Sigrun Skjelseth og rådgiver Ingvild Herberg. (Foto: Ali Suliman/Anno)

Offisiell åpning av Besøkssenter skog Elverum

På Verdens skogdag – torsdag 21. mars – er det offisiell åpning av Besøkssenter skog på Anno Norsk skogmuseum i Elverum. Besøkssenteret er et nasjonalt senter og det eneste av sitt slag i Norge.

Den offisielle åpningen markeres med et fagseminar med et bredt spekter av innfallsvinkler til temaet skog. Både forskere, forvaltning, skognæring og naturvernorganisasjoner er representert med innlegg på seminaret. Over 160 deltagere, i hovedsak fra disse kategoriene, er allerede påmeldt. Selve «snorklippingen» foretas som seg hør og bør med øks, og utføres som en symbolsk handling av neste generasjon.

Arena for kunnskapsformidling

- Vi har valgt å markere åpningen av Skogsenteret i form av et fagseminar, nettopp fordi det er på denne måten vi vil jobbe – å være en arena for kunnskapsformidling og dialog, sier Sigrun Skjelseth, som begynte å jobbe ved Anno Norsk skogmuseum som daglig leder for Skogsenteret i august.

Barna er framtiden

- Men vi glemmer ikke viktigheten av å spre kunnskap om sammenhenger i naturen til barna – som jo er framtida.Derfor er det barna som skal stå i sentrum under den offisielle åpningen, sier Skjelseth. I tillegg at barn fra 3. trinn på Frydenlund skole står for «snorklippingen», skal de blant annet synge «Velkommen til den levende skogen».

Fagseminar med nasjonale kapasiteter

På åpningsseminaret vil noen av landets ypperste kapasiteter innen fagfeltet skog snakke om dagsaktuell kunnskapsstatus. Blant andre kommer Anne Sverdrup-Thygeson fra NMBU, Ken Olaf Storaunet fra NIBIO, Benthe Løvenskiold fra Norskog, Christian Steel fra SABIMA, Gudmund Nordtun fra Glommen Mjøsen Skog – samt representanter fra Klima - og miljødepartementet og Miljødirektoratet.

- I tillegg til faglige innlegg vil våre øverste forvaltningsorganer fortelle om regjeringens satsning på skog, og hvorfor det er viktig å ha et eget skogsenter. Tidligere NRK-journalist Kari Toft fra Elverum, kjent fra Ut i naturen, er konferansier og panelsamtaleleder under seminaret, forteller Skjelseth.

FNs verdensdag for skog

Datoen for åpning av Besøkssenter skog er ikke tilfeldig valgt. I 2013 utropte FN 21. mars til Verdens skogdag, og dagen har blitt markert hvert år verden over siden.

- At FN hyller skogen med en global skogdag innebærer en anerkjennelse av dens betydning for vår fremtid, og behovet for å respektere og ta vare på den på en bærekraftig måte. Da passer det godt å markere dagen med åpning av nytt skogsenter, sier Stig Hoseth, avdelingsdirektør ved Anno Norsk skogmuseum.