Ingrid Bjørnov er tildelt Sandbecks kulturpris 2021. (Foto: Nina Rangøy)

Sandbecks kulturpris til Ingrid Bjørnov

Norges regjerende humorpianistinne, Ingrid Bjørnov, er årets mottaker av Vidar Sandbecks kulturpris Regnbågåbrua. Det opplyste leder i Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakkura Heggem, på en pressekonferanse fredag

- Ingrid Bjørnovs kunsteriske verdier er fullstendig i Vidar Sandbecks ånd, sier Heggem. I sitt allsidige og aktive virke i mer enn 40 år, har hun oppfylt en rekke av kriteriene for prisen både som forfatter, tekstforfatter, komponist, utøver av klassisk musikk og som skuespiller. Hun viser stor forteller- og arbeidsglede, ofte med et humoristisk tilsnitt, sier Heggem.

- Humor er overlevelse

Ingrid Bjørnov mottok budskapet om tildelingen med stor overraskelse og takknemlighet.

- Jeg er så glad for denne prisen - langt inni hjertet! Det kom så overraskende på, og det fylte meg med glede og adrenalin på en ellers grå dag, sier Ingrid Bjørnov. Hun forteller at hun selv startet sitt bekjentskap med Sandbeck gjennom det "lette" og humoristiske, men oppdaget etter hvert også Sandbeck vemods og brodd.

- Humor er overlevelse, sprudlet Bjørnov under pressekonferansen.

Priskonsert

Ingrid Bjørnov blir sentral under Sandbeckdagene med konserten i Åmot kulturhus torsdag 16. september. Overrekkelsen av prisen finner sted etter konserten. Sandbeck-dagene arrangeres fra 15. til 21. september. Øvrige program slippes før sommerferien.

Tredje kvinne

Ingrid Bjørnov er den fjortende mottakeren av Sandbecks kulturpris. To kvinner har fått prisen før Bjørnov, Martha Louise i 2008 og Frida Ånnevik i 2011. I fjor gikk prisen til Guren Hagen. I 2017 gikk prisen til Øystein Sunde, som er en nær venn og samarbeidspartner av Bjørnov. Kulturprisen består av en treskjæring av Ragnar Nysæther (prismottaker i 2019), en grafikk, et diplom og 20.000 kroner – og masse ære.

Bjørnovs karriere

Karrieren til Bjørnov startet i 1987 med musikalen Witch Witch med premiere under Festspillene i Bergen. Dollie – eller Dollie de Luxe som de også kalte seg - tok med seg musikalen til London. I tiden etter Dollie jobbet Ingrid Bjørnov som komponist, kapellmester og arrangør for TV og teater. Rundt år 2000 debuterte hun som soloartist. Etter fire soloshow og seks komipriser kom hun med showet Steinway to Heaven i 2017. Hun har gitt ut flere bøker. Den siste kom i 2020: Herfra til hektene: 20 år med fortellertrang

Kulturprisen

Vidar Sandbecks kulturpris kan gis til en forfatter, visedikter, visesanger eller tekstforfatter som fortrinnsvis bruker norske tekster. Prisen kan også gis til en utøver av klassisk musikk og komponister i alle sjangre. Den kan gis til en forteller eller en skuespiller som har utøvd et faglig eller kunstnerisk virke som er sammenfallende med Vidar Sandbecks kunstneriske verdier. Prismottakeren skal ha egenskaper innenfor en eller flere av følgende verdiområder: Selvinnsikt, skaperglede, målbevisst arbeid, fortellerglede, mot, humor, observasjon og arbeidsglede.

Kontaktperson:

Leder i Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakura Heggen: E-post synnoveteolog@hotmail.com.

Anno Glomdalsmuseet har ansvar for arbeidet med Vidar Sandbecks kulturarv. Arbeidet skjer i tett samarbeid med Sandbeckstiftelsen og Åmot kommune.

Kristine Lundsbakken

Formidler Anno Glomdalsmuseet/Vidar Sandbeck Vidar Sandbeck 97 08 95 04