Treskjærer Ragnar Nysæther, her med sin aller første trefigur som han lagde 9 år gammel, mottar Sandbeck-prisen 2019. (Foto: Erik Larsen/Anno)

Treskjærer Ragnar Nysæther får Sandbeck-prisen

Vidar Sandbecks kulturpris, Regnbågåbrua, går i 2019 til treskjærer Ragnar Nysæther.

- Dette var veldig uventa. Je vart litt perpleks, men har kost meg mye over nyheten i etterkant, sier Nysæther.

Prisen deles ut under Sandbeck-dagene på Rena lørdag 1. juni. Leder for Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakura Heggem opplyser at juryen for Sandbeck-prisen ønsker å vektlegge en side ved multikunstneren Vidar Sandbeck som ikke tidligere har vært fokusert på i rekken av prisvinnere siden 2008: Den profilerte treskjæreren.

Sterk håndverkstradisjon

- Symfoniorkestret i miniatyr og andre figurer Sandbeck har formet, forteller mye om opphavsmannen og om lokal kunnskap. Det knytter Sandbeck til en sterk håndverkstradisjon. Det er ikke lenger mange arvtagere til denne kunsten med å forme i tre. Juryen ønsker å framheve en av de aller beste: Ragnar Nysæther fra Nysætra i Osen, sier Heggem.

Juryen har bestått av Terje Joranger (Sandbeckstiftelsen), John Nyutstumo (kunstnerisk råd), Lars Otto Sørhus (selvstendig kunstner) og Synnøve Sakura Heggem. I fjor gikk prisen til Levi Henriksen. Tidligere mottakere er Øystein Sunde, Kari Bremnes, Eldar Vågan, Joakim Røbergshagen, Erik Lukashaugen, Tom S. Lund, Frida Ånnevik, Ove Røsbak, Lasse Johansen og Märtha Louise.

Om Ragnar Nysæther
Ragnar Nysæther startet med treskjæring som 9-åring, og skjønte raskt at han hadde talent. Han er utdannet fiskeoppdretter og jobbet noen år på anlegg i Trøndelag, før han vendte tilbake til Østerdalen. Der snekret han dører og vinduer inntil han i 1990 bestemte seg for å være treskjærer på heltid. Nysæthers arbeider er å se på ulike offentlige steder rundt om i Norge og også i mange private hjem. Han har levert flere større bestillinger, blant annet en ponni i heltre som står i Stavanger. Helt siden 2008 har han stått bak et tre-diplom som tildeles mottakerne av Sandbeck-prisen. I år uteble bestillingen, og prismottakeren oppdaget nylig hvorfor.

Kontaktperson: Leder for Sandbeckstiftelsen, Synnøve S. Heggem: telefon 452 04 373.

Prismottaker: Treskjærer Ragnar Nysæther, telefon 974 73 511.

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 23 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.