Peder Chr. Løvenskiold foran Kongensgt.7

Anthon B Nilsen Eiendom kjøper Kongens gate 7 i Kvadraturen

Oslo, 02.06.2021: Anthon B Nilsen Eiendom AS har kjøpt Kongens gate 7 av Oslo Opportunity AS, et fond forvaltet av Clarksons Platou Real Estate Investment Management AS. Overtakelse fant sted 20 mai. 2021. Eiendommen er på 3 000 kvm, fordelt på 6 etasjer og kjeller, og er regulert til forretning, kontor eller bolig. Etter en ombygging i 2012 har eiendommen vært anvendt til hotellformål.

Eiendommen er en ikonisk bygning i Kvadraturen, på hjørnet av Rådhusgata og Kongens gate. Bygningen er tegnet av arkitekt Carl Christian August Michalsen og ble oppført i 1898. Blant Michaelsen andre betydelige verk er Oslo Katedralskole, Studentersamfunnet i Trondhjem, tidligere Hotell Astoria i Oslo og Sandefjord kirke.

- Kongens gate 7 er en eiendom som passer perfekt inn i vår strategi for utvidelse av vår eiendomsmasse i Kvadraturen, sier adm. direktør i Anthon B Nilsen Eiendom, Peder Chr. Løvenskiold. Den har en god størrelse til å være en eiendom i kvadraturen, en fantastisk arkitektur og en kvalitet og regulering som gir fleksibilitet for videre utvikling, understreker han.

Eiendommen er i dag fullt utleid til Saga Hotell Oslo Central på en kontrakt som utløper i 2023.

Akershus Eiendom har vært megler i transaksjonen. Juridiske rådgivere har vært Haavind for Anthon B Nilsen Eiendom og Selmer for Oslo Opportunity.

Peder Chr. Løvenskiold - Adm.dir. Anthon B Nilsen Eiendom AS

Anthon B Nilsen Eiendom AS utvikler og forvalter næringseiendom i Østlandsområdet. Forretningsidéen er sammen med oppdragsgiver – eller i egen regi – å erverve og utvikle tomter og bygninger til arealer som er formålstjenlige for dagens og morgendagens behov. Selskapet ønsker å være oppdragsgiveres foretrukne partner i hele utviklingsprosessen – fra start til ferdig bygg