Ramadan kan være utfordrende for diabetikere

Starten på islams fastemåned, Ramadan, er i år 10. juli. I denne perioden - fra soloppgang til solnedgang hver dag - må fastende muslimer avstå fra mat, drikke, legemidler tatt via munnen, samt røyk. De som planlegger å faste i forbindelse med Ramadan bør være særlig oppmerksomme på utfordringer knyttet til diabetes, sier kommunikasjonssjef Hilde Ariansen i Apotek

Forekomsten av type 2-diabetes er hyppigere hos innvandrere fra det indiske subkontinent (India, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh), Midtøsten, Tyrkia, Afrika og Latin-Amerika enn blant nordmenn.

- Hvis du planlegger å faste, bør du snakke med legen din om diabeteskontroll og legemidler på forhånd. Dette er spesielt viktig når du bruker insulin, sier Ariansen.

For å gjøre det enklere for pasienter med diabetes å unngå helsefare under høytiden, har Helsedirektoratet i samråd med Islamsk Råd Norge og Diabetesforbundet utarbeidet et knippe råd til norske muslimer som faster.

Både religiøse ledere og fagfolk innenfor det medisinske miljøet ser det som nødvendig at pasienter med kroniske sykdommer som diabetes ikke faster. Likevel er dette et personlig valg, og legen skal ikke ta stilling til om pasienten skal faste eller ikke. Legen skal gi råd om helserisikoene ved fasting, og slik bidra til at hver enkelt har informasjon nok til selv å ta gode valg.

-  Diabetikere som velger å faste, bør få tilstrekkelige råd og instrukser relatert til fysisk aktivitet, planlegging av måltider og kostråd, blodsukkermåling, dosering og tidsplanlegging av medisiner. Slike råd gir også vårt helsepersonell i Apotek 1, sier Ariansen.

Inntaket av mat er ofte stort når man først bryter fasten. Et godt råd er å ikke spise for mye sukker- og fettholdig mat. Høyt matinntak bør unngås da det gir økt risiko for høyt blodsukker.

Siden Ramadan i år er i sommermånedene, må muslimer faste ca.18-19 timer (byer uten solnedgang og soloppgang følger nærmeste normale by). Vanligvis har fastende muslimer to måltider, iftar som er rett etter solnedgang og sehri som er morgenmåltidet. Når det bare er to hovedmåltider under Ramadan, er det viktig at disse gir tilstrekkelig energi og inneholder alle de næringsstoffene kroppen trenger.

Islam pålegger voksne muslimer å faste dersom de er friske, mens barn, gravide og syke er fritatt fra denne plikten. Til tross for at det kan være helseskadelig å faste når man er syk, viser erfaringer at mange faster til tross for deres helsebegrensninger.

Ved spørsmål, vennligst kontakt:

Hilde Ariansen, kommunikasjonssjef i Apotek 1, tlf +47 915 88 972, e-post: hilde.ariansen@apotek1.no

Apotek 1 er landets største og ledende apotekkjede, og har i dag over 290 apotek spredt over hele landet. Kjernen for vår virksomhet er kompetanse og kvalitet. Vår ambisjon er å leve opp til vårt slagord ”Vår kunnskap- din trygghet”, i alle våre kundemøter. Apotek 1 sine kunnskapsrike medarbeidere skal gjennom sin rådgivning og oppfølging skape bedre helse og økt velvære for våre kunder.