8 av 10 foretrekker å kjøpe reseptlegemidler i fysiske apotek

8 av 10 foretrekker å kjøpe reseptlegemidler i fysiske apotek

Selv om det slår en netthandelsbølge over landet, foretrekker 8 av 10 å kjøpe reseptmedisinene sine i et fysisk apotek. Blant eldre og faste legemiddelbrukere er andelen enda høyere.

Det viser Apotekbarometeret som Kantar har gjennomført på vegne av Apotekforeningen.

– At flertallet foretrekker å kjøpe reseptmedisinene sine i et fysisk apotek, henger nok sammen med hvor de tror de får best informasjon og veiledning. Å bidra til riktig legemiddelbruk er en av apotekenes viktigste oppgaver. Gjennom å tilby tilpasset råd og veiledning, får pasientene hjelp til å bruke legemidlene sine riktig, sier Hanne Andresen, farmasøyt og fagdirektør i Apotekforeningen.

I aldersgruppen 60 år og oppover svarer 9 av 10 at de foretrekker fysiske apotek, når de skal kjøpe reseptlegemidler. To prosent av de over 60 år foretrekker nettapotek fremfor fysisk apotek. Blant de som bruker reseptlegemidler fast, er andelen som foretrekker fysiske apotek 86 prosent.

Ønsker informasjon ansikt-til-ansikt
Andresen har selv jobbet som farmasøyt og daglig leder på et lokalapotek. Hun mener det kan være flere grunner til at folk velger fysiske apotek:

– For mange er apotekbesøket også et sosialt kontaktpunkt. De ønsker å snakke med helsepersonell ansikt til ansikt. Vi som jobber på apoteket kjenner kundene igjen og slår av en prat. Da har jeg ofte opplevd at de stiller spørsmål om andre medisiner de bruker, forteller Andresen.

Ifølge undersøkelsen mener 7 av 10 at de får best informasjon og veiledning om legemidler i fysiske apotek. Andelen øker med alder. Hele 84 prosent av de over 60 mener de får best informasjon og veiledning i fysiske apotek. Ingen tror de får best informasjon og veiledning i et nettapotek.

Flere yngre foretrekker nettapotek
Apotekbarometeret gjennomføres to ganger årlig og følger forbrukernes holdninger, interesser og atferdsmønster i apotekmarkedet.

– Tidligere har vi spurt om folk kjenner til nettapotek. I år stilte vi også spørsmål om hvor de foretrekker å kjøpe reseptlegemidler. 12 prosent svarte at det ikke spiller noen rolle. Fem prosent foretrekker nettapotek. De aller fleste er med andre ord ikke opptatt av å få medisinene sine levert på døra, sier Jostein Soldal, kommunikasjonssjef i Apotekforeningen.

Syv prosent mellom 30 og 44 år foretrekker nettapotek når de skal kjøpe reseptlegemidler, og de som bor på Østlandet (unntatt Oslo og omegn) har høyere tilbøyelighet til å velge nettapotek. Samtidig oppgir 75 prosent blant de mellom 30 og 44 år at de foretrekker fysiske apotek.

– En forklaring kan være at apotekkundene ikke følger netthandelstrenden. De ønsker å oppsøke apoteket fysisk. Apotekene er lett tilgjengelige der folk flest ferdes. I tillegg oppgir 30 prosent at de ikke kjenner til at man kan handle reseptbelagte legemidler via norske nettapotek. Det er fortsatt litt fremmed for mange, avslutter Soldal.

De viktigste funnene i undersøkelsen:

• 81 prosent svarer at de foretrekker å kjøpe reseptlegemidler i fysiske apotek. Fem prosent foretrekker nettapotek og 12 prosent svarer «spiller ingen rolle».
  • Blant de over 6o år svarer 9 av 10 at de foretrekker fysiske apotek når de skal kjøpe reseptlegemidler. To prosent foretrekker nettapotek. For Syv prosent spiller det ingen rolle.
  • Flere kvinner enn menn foretrekker fysiske apotek. Andelen er også høyere blant de som bruker reseptlegemidler sammenlignet med de som ikke bruker reseptlegemidler.
  • Blant de mellom 30 og 44 år svarer 3 av 4 at de foretrekker fysiske apotek når de skal kjøpe reseptlegemidler. Syv prosent foretrekker nettapotek. For 16 prosent spiller det ingen rolle.
  • 73 prosent tror man får best informasjon og veiledning om legemidler i fysisk apotek. 15 prosent svarer «like god» i fysisk apotek og i nettapotek. 3 prosent svarer nettapotek. 10 prosent vet ikke.
  • 65 prosent kjenner til at det er mulig å handle reseptbelagte legemidler fra norske nettapotek. 30 prosent oppgir at de ikke kjenner til dette.

Om Apotekbarometeret
Formålet med undersøkelsen er å følge forbrukernes holdninger, interesser og atferdsmønster i apotekmarkedet. Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi for å gi et representativt inntrykk av befolkningens holdninger. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 13. – 22. oktober 2021. 1010 personer har besvart undersøkelsen. Feilmarginene er på +/- 3%-poeng i de spørsmålene der hele utvalget er med.