Syv av ti nordmenn mener det er fint om apotekfarmasøyter kan fornye resepter på enkelte legemidler til behandling av kroniske sykdommer.

Et stort flertall ønsker at apotekene kan fornye resepter

Syv av ti nordmenn mener det er fint om apotekfarmasøyter kan fornye resepter på medisiner man bruker fast.

Det viser tall fra Kantars Helsepolitiske barometer 2020, på spørsmål om hva man synes om en ordning der apotekfarmasøyter kan fornye resepter på enkelte legemidler til behandling av kroniske sykdommer.

– Jeg tolker resultatet slik at store deler av befolkningen mener det vil være en trygg og enkel ordning å kunne gå på apoteket for å få fornyet enkelte resepter legen allerede har skrevet ut én gang mot en varig tilstand. Det opplever jeg som en sterk tillitserklæring til apotekfarmasøytene, sier Per T. Lund, farmasøyt og administrerende direktør i Apotekforeningen. Han legger til at dette vil forutsette at legene og apotekene kan utveksle informasjon på en enklere måte enn i dag.

Lund mener det er positivt at politikerne nå i større og større grad interesserer seg for arbeidsdelingen i helsetjenesten, for å sikre best mulig bruk av ressursene. Å la farmasøytene få et større ansvar for oppfølging av legemiddelbehandling vil være et slikt tiltak.

24 prosent av befolkningen holder på at det skal være legen som fornyer resepten.

Hjelp til riktig legemiddelbruk
83 prosent av de spurte mener at apotekansatte gir gode råd om legemidler og hvordan de skal brukes. Andelen har ligget ganske stabilt fra 2016.

– En av hovedoppgavene til apotekene er å gi råd om legemiddelbruk. Da er det godt å se at publikum også opplever god rådgivning, mener Lund.

Om undersøkelsen
Kantar sitt Helsepolitisk barometer er en uavhengig, syndikert undersøkelse. Det er femte året undersøkelsen gjennomføres.

2102 personer over 18 år har besvart undersøkelsen i tidsrommet 12. desember 2019 – 10. januar 2020.

Formålet med undersøkelsen er å kartlegge befolkningens holdninger i helsepolitiske spørsmål.