Flest vaksinerer seg i Viken og Vestland

Flest vaksinerer seg i Viken og Vestland

Apotekene vaksinerer rekordmange nordmenn mot influensa i år. Det er innbyggerne i Viken og i Vestland som i størst grad har brukt apotek til vaksinering.

Nesten alle apotek tilbyr nå influensavaksinering, og tilbudet er tilgjengelig i alle deler av landet. Høyest andel av de som har brukt apotek til vaksinering finner vi i Viken og i Vestland. Lavest andel er det i Agder og Finnmark.

Ved utgangen av oktober er det totalt 106 000 personer som er influensavaksinert i apotek. Godt over halvparten er over 65 år og i risikogruppen.

– Muligheten for å ta influensavaksinen har blitt veldig godt kjent, og det er flott at så mange har benyttet seg av det. At godt over halvparten av dem som hittil har blitt vaksinert er over 65 år, viser at apotekene når mange av dem som er i risikogruppen for alvorlige komplikasjoner, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.

Befolkningen har også fått med seg at man ikke trenger resept fra legen for å ta vaksinen i apotek. 95 prosent av dem som er vaksinert i apotekene, har fått rekvirert vaksinen av en apotekfarmasøyt.

– Det er veldig gode erfaringer med at apotekfarmasøyten kan rekvirere vaksinen, så man ikke trenger belaste legene med å få en resept. Ordningen har gjort vaksinering i apotek enda enklere for befolkningen, sier Andresen.

– Ikke utsett vaksineringen

FHI anbefaler å ta vaksinen i løpet av oktober eller november.

– Influensavaksinen har best effekt i de første månedene etter at du har tatt den. Den trenger imidlertid to uker på å få full effekt. Det er best å ta den før influensaen begynner å spre seg. FHI anbefaler å ta vaksinen før november er over, sier Andresen.