Kjennskap til nettapotek øker kraftig

Flere apotek tilbyr nå netthandel, men andelen som oppgir å ha handlet eller ønsker å benytte nettapotek er fortsatt lav. Mer enn 9 av 10 nordmenn mener at fysiske apotek er trygge når det gjelder smitterisiko. Det viser ferske tall fra Kantars Apotekbarometer.

Befolkningens kjennskap til nettapotek har økt fra 49 prosent til 58 prosent på under seks måneder. Samtidig oppgir stadig flere at beliggenhet er viktigst når de velger hvilket apotek de skal oppsøke, og 3/4 får uoppfordret informasjon fra personalet om hvordan legemidlene de kjøper skal brukes.

– Mange foretrekker å snakke ansikt til ansikt med helsepersonell for å få råd og veiledning om riktig legemiddelbruk. Jeg opplever selv at det er trygt å gå på apoteket, men nå for tiden bruker jeg alltid munnbind, sier Per T. Lund, farmasøyt og administrerende direktør i Apotekforeningen.

90 prosent har tillit til at apotekene gjør nok for å hindre at kundene blir utsatt for smitte. 91 prosent mener det er trygt å handle i fysiske apotek. ________________________________________________________________

(Lang versjon av pressemelding)

Kjennskap til nettapotek øker kraftig

Lund forteller at apotekansatte har stått på for å sikre utlevering av legemidler under pandemien, spesielt til kunder som er redde eller pålagt restriksjoner.

– Noen kunder har hatt utfordringer med å hente ut sine reseptbelagte medisiner fordi de sitter i karantene. Jeg kjenner til apotek som har satt apotekvarer utenfor døren, slik at kundene kan hente varer uten å gå inn på apoteket. Noen apotekansatte har til og med kjørt legemidler hjem til folk, fortsetter Lund.

Det gjenspeiler seg i tallene. Tilfredsheten med apoteket man bruker mest holder seg høy (80 av 100 poeng).

Vaksine mer aktuelt uten timebestilling
Ifølge Apotekbarometeret oppgir 45 prosent av de som sier det er aktuelt å ta influensavaksinen, at de kan tenke seg å ta den i apotek.

– Interessen for å ta influensavaksinen i apotek har vært rekordstor etter at det i høst ble mulig å ta den uten resept fra lege. Hittil har nesten 90 000 vaksinedoser blitt gitt til personer i risikogruppen, sier Lund.

Over 90 prosent av apotekene i Norge setter influensavaksine denne sesongen. De tilbyr drop-in vaksine og har ofte lengre åpningstider enn de lokale legekontorene. Det gjør det lettere for folk i risikogruppen å ta vaksinen.

– En fjerdedel av de som kan tenke seg å ta vaksinen i høst, mener det er mer aktuelt å ta vaksinen når det kan gjøres uten timebestilling i apotek. Det forstår jeg godt. Folk må få bestemme hvor og når de ønsker å sette influensavaksinen, spesielt med tanke på smittespredning, avslutter Lund.

____________________________________________________________________

Om undersøkelsen:
Apotekbarometeret gjennomføres av Kantar to ganger i året på oppdrag fra Apotekforeningen. Formålet med undersøkelsen er å følge norske forbrukeres holdninger, interesser og atferdsmønster i apotekmarkedet. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 5. – 18. oktober 2020. 1001 respondenter svarte og utgjør et representativt utvalg av befolkningen over 18 år. Feilmargin +/- 3 prosentpoeng.

Resultater:

• 90 prosent svarer at de har stor tillit til at apotekene gjør nok for å hindre at kundene blir utsatt for smittefare når de oppsøker apotekene (opp 2 prosentpoeng fra april 2020).
  • 91 prosent svarer at det er trygt å handle i fysiske apotek, med tanke på smitterisiko (opp 10 prosentpoeng fra april 2020).
  • 84 prosent av respondentene mener beliggenhet er viktigst når de velger hvilket apotek de skal oppsøke (opp 8 prosentpoeng fra i fjor).
  • 74 prosent sier at de får uoppfordret informasjon fra apotekpersonalet om hvordan legemidlene de kjøper skal brukes (opp 6 prosentpoeng fra i fjor).
  • 62 prosent oppgir at formålet med apotekbesøket var å hente ut reseptpliktige legemidler (opp 1 prosentpoeng fra i fjor). 18 prosent oppgir at formålet var å kjøpe andre varer (opp 4 prosentpoeng fra i fjor)