Akevitt og cocktailrevolusjonen!

På varme sommerkvelder passer det med en forfriskende cocktail. Men før du går i gang med å lage din vante mojito eller sangria, bør du vurdere en gammel kjenning med en ny vri. Gå ut av komfortsonen og prøv en cocktail basert på et brennevin fra 1500-tallet, nemlig nasjonalbrennevinet akevitt.

Akevitt – trendy både nasjonalt og internasjonalt

Cocktailen har fått sin renessanse, og bartendere har nå oppdaget fordelene med å bruke akevitt i cocktails for fullt. Det har vært en økende interesse for nordiske råvarer over hele verden, og akevitt er noe av det mest trendy brennevinet for tiden. I USA har akevitt dukket opp i trendy barer i storbyer som New York, Los Angeles, San Francisco og Seattle. I «The Dead Rabbit», som ble kåret til verdens beste bar i 2015, og «NoMad», er akevittcocktails blant de mest etterspurte. Her hjemme ser vi også en stor etterspørsel etter akevittbaserte cocktails, og flere barer som blant annet Himkok, som også er kåret til en av verdens beste barer, spesialiserer seg på akevitt.

Hvorfor passer akevitt så bra i cocktails?

Den unike smakprofilen til akevitt gjør at det ikke bare er en glede å drikke den ren (gjerne med en kald øl ved siden av), men den gjør seg også spesielt godt i cocktailer. Akevitt kan brukes på samme måte som gin, og blir faktisk kaldt «Nordens gin», forskjellen er at akevitt, til tross for at det er destillert på samme måte som gin, har et litt mer spennende og framtredenen krydderbilde. Akevitt er sterkt krydret, det gir en kraftig karakter slik at den trenger gjennom alle de andre ingrediensene i cocktailen. Dette er mye av grunnen til at bartendere finner dette brennevinet så spennende; drinkene får en litt mer framtredende smak når man bruker akevitt.

Noen akevitter er også spesielt laget for cocktails, som for eksempel Lysholm No 52. Lysholm No 52 er en frisk og kompleks akevitt, med en sitruspreget duft og smak. Den er laget med 11 forskjellige botaniske elementer, med bla. pomerans og ingefær. Det friske og lette sitruspreget, er utmerket når man lager cocktails.

Oppskrifter

For bartendere er det innlysende hvordan man skal lage en cocktail. Det er vel få av oss andre som har et arsenal av ulike brennevinssorter i skapet slik bartender har. Vi har vel strengt tatt heller ikke tid eller kompetanse til å lage avanserte siruper og laker som bartendere gjerne bruker.

Det finnes et hav av oppskrifter på akevittcocktails, noen er til og med enkle å lage:

Mule

Klassikeren Moscow mule, der vodkaen er byttet ut med akevitt. Veldig enkel og forfriskende på en varm sommerdag.

4 cl akevitt

1 dl ingefærøl

Saften fra ½ lime

Det hele blandes, og serveres med isbiter. Server gjerne med en skive frisk ingefær.

Aquavit Tonic

4 cl blank, ulagret akevitt

8 cl tonic

En sitron- eller agurkskive

Isbiter

Fyll et longdrinkglass med is. Hell akevitt over, og fyll opp med tonic. Gni en sitron- eller agurkskive langs kanten av glasset og legg den oppi glasset. Rør og server. TIPS: Prøv deg frem med annen garnityr! Hva med for eksempel pepperkorn eller stjerneanis?

Akevitt Sour

4 cl blank akevitt

4 cl sitronsaft

2 cl sukkerlake (kok 1:1 vann og sukker)

1 eggehvite

I en klassisk sour brukes den en eggehvite, som når du shaker den gjør at du får hvit skum på toppen. Selvfølgelig valgfritt å bruke.

Fjellbekk

Hadde sin storhetstid på 1970 – 80-tallet, men er fortsatt like populær.

2 cl Lysholm Linie Akevitt

2 cl vodka

Saft av ½ lime

7up eller Sprite

Det hele blandes, og serveres med isbiter. Pyntes med et par skiver lime.

Lysholm Limonade

4 cl Lysholm No 52

Schweppes Bitter Lemon

Det hele blandes, og serveres med isbiter.

Bloody Linie

En variant av Bloody Marie.

5 cl Lysholm Linie

10 cl tomatjuice

En dæsj tabasco

En dæsj Worchestersause

En dæsj sitronsaft

Salt og pepper på toppen.

Blandes og serveres med isbiter.