Smaken av påske - påskecocktails

Påsken er for mange forbundet med masse godteri, god mat og drikke. Noe forfriskende i glasset er også velkomment. Her har du to cocktailer / drinker som både kan lages hjemme, på hytta eller i skisporet.

Heksebrygg

Mange satte en sopelime på trappen skjærtorsdag fordi de trodde heksene fløy til Bloksberg denne kvelden. Og satt de ikke ut en sopelime ville heksene ta en hest, ku eller geit i stedet. Hvorvidt heksene fortsatt ser seg ut gårdsdyr eller ei, er det alltids greit å være på den sikre siden. Har man ikke en sopelime stående kan man alltids helgardere seg med å ta en slurk «heksebrygg».

Du trenger:

4 cl Lysholm Linie Double Cask Aquavit Port eller Madeira (eller en annen fatmodnet akevitt)
1 cl sitronsaft
1 cl eplesaft/eplemost, gjerne ufiltrert
1 sitronskive
1 kanelstang
2 nellikspiker
8 cl varmt vann

Slik gjør du: Bland alle ingrediensene. Rør om, og server rykende varm. Pynt med en eplebit og/eller en kanelstang. Godt i termosen på vei til Bloksberg, også.

Soloslush og akevitt
- kan lages i skisporet, på hytta eller hjemme.

Du trenger:

4 cl Lysholm LINIE Aquavit
Solo
Snø (hvis ren) eller knust is
Kvikk Lunsj

Slik gjør du: Fyll et glass eller en turkopp med snø (eller knust is), tilsett deretter akevitt og Solo. Pynt med en stripe Kvikk Lunsj.