Arkitektur skaper verdi

Arkitektur skaper verdi er et prosjekt av Arkitektbedriftene i Norge, en bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen for kontorer med praktiserende arkitekter, landskaps- og interiørarkitekter.

Prosjektet søker å synliggjøre arkitekturens samfunnsrelevans og arkitekters bidrag til verdiskapning. Å formidle de sosiale, miljømessige, og økonomiske verdiene god arkitektur skaper for oppdragsgiver, bruker og samfunn, og hvordan arkitektur kan brukes som et strategisk verktøy i utviklingen av samfunnet vårt.

Nettsiden www.arkitekturskaperverdi.no viser eksempler på norsk arkitektur som på forskjellige måter bidrar til verdiskapning for land, kommuner, steder, bedrifter og enkeltmennesker.

Forbildene er hentet fra hele Norge og viser hvordan utforming av bygninger, åpne plasser og byrom kan bidra til bedre økonomi, miljøbesparelser og økt livskvalitet. Kort fortalt setter prosjektet ord på det som oppstår i kontakt mellom mennesker og de bygde omgivelsene.

- I slike eksempler finner man ofte at prosjektet har hatt utvidede mål og ambisjoner. At det er investert ressurser i godt forarbeid, tenkt nytt rundt samhandling i prosjekterings- og byggeprosessen og ikke minst sikret god kompetanse i alle ledd. Vi må snakke høyere om dette, og vise at det ikke nødvendigvis er ensbetydende med økte byggekostnader, sier Egil Skavang, administrerende direktør i Arkitektbedriftene.

• Arkitektur

• miljø
  • sosial verdi
  • arkitektur

På vegne av våre medlemsbedrifter skal vi være en tydelig, engasjert og troverdig stemme i byggenæringen og i det offentlige ordskiftet. Faglig sterke og lønnsomme medlemsbedrifter bidrar til en arkitektbransje som leverer kvalitet, verdi og innovasjon til beste for byggherre, bruker og samfunn.