Ditte Brix, i midten.

Åpenheten gjør det tettere

Et kontorbygg som er fleksibelt og stort, men som samtidig klarer å skape nærhet og trivsel i hverdagen for de ansatte. Det var et av målene da Stibo skulle bygge nytt hovedkvarter i det sørlige Aarhus. I dag er 91 % av medarbeiderne fornøyd med arbeidsplassen, og for Ditte Brix gjør bygningens åpne kjerne og fleksibilitet huset mer intimt, samtidig som det imponerer gjestene.

Da programvare- og trykkeriselskapet Stibo i Århus skulle bygge nytt hovedkontor i 2000 var visjonen å skape et bygg av internasjonalt format som kunne imponere når store og små kunder kom på besøk. Samtidig skulle det holdes fast ved danske verdier og åpnes opp. Huset skulle være fleksibelt og klar for at Stibo kunne få behov for flere eller færre ansatte – det skulle fremtidssikres.

Pre Sales Consultant Ditte Brix har arbeidet hos Stibo Systems i to år og er glad for mulighetene som bygget gir. For selv om det er snakk om et kontorbygg på over 16 300 m2, gir arkitekturen mulighet for de ansatte til å følge med og delta i hverdagen.

«Jeg mener man kommer langt med et smil, og derfor er det viktig for meg å være sosial. Og det hjelper bygget faktisk til med. Selv om jeg ikke snakker med en kollega, så er bare det å kunne sende et smil eller vinke til en kollega noe som gjør arbeidsdagen bedre for meg. Med denne åpne bygningen er det lett å få en fornemmelse av hvem som er på jobb, selv om de jobber i den andre enden av bygningen. Det føles ikke som om de er så langt unna, fordi man lett ser folk gjennom de åpne arealene”, forteller Ditte Brix.

Fornøyde medarbeidere
Stibo har opplevd stor vekst de siste årene, først og fremst i utlandet, og det har åpnet opp for at andre selskaper har kunnet flytte inn i bygningen. Gjennom denne utviklingen har bygningen vist sin verdi, og den fleksible innredningen har kommet til sin rett. I dag finner man både åpne kontorlandskaper og mindre kontorer med plass til 2-6 ansatte i bygningen. Og på få dager kan kontorene utvides eller innsnevres på grunn av en gjennomtenkt arkitektur.

Det arbeides ofte med å tilpasse medarbeidernes fysiske arbeidsplasser til arbeidet sitt, og det er også kommet til uttrykk i tilfredshetsundersøkelsen blant medarbeiderne. Den viser at hele 91 % er fornøyde med sin «egen» arbeidsplass. En av dem er Ditte Brix:

«Jeg liker virkelig godt å jobbe her. På kontoret mitt har vi sittet fem personer, og vi har sittet to, og begge deler har fungert bra. Når man kommer inn om morgenen og går gjennom resepsjonen, får man en følelse av åpenhet, og det er svært innbydende. Man kan se samtlige etasjer i bygget, og det gir meg en ro at det er så åpent og at det er en forbindelse gjennom det hele. Det er et sted hvor man gjør seg tanker når man kommer inn, og her er det bare trivelig å være», sier hun og fortsetter:

«Når vi har kunder på besøk, får de en fornemmelse av bygget når de kommer på besøk. Kunder fra Tyskland eller Paris blir positivt begeistret over bygningen, og det gjør meg ordentlig stolt. Det er fint at bygningen og omgivelsene vi jobber i, utstråler åpenhet og profesjonalisme, og det er kult at gjestene sier «wow» når de besøker oss.»

Peder Færch Grønfeldt

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Presse, kommunikation +45 6170 9990
Eva Grønbæk Friis

Pressekontakt Kommunikationschef +45 4212 6445

Vi skaper arkitektur for de mange og til fellesskapets beste. Resultatet er en kontinuerlig balansegang mellom bærekraft, skjønnhet og økonomi.