Fra Arkitemas tidligere mulighetsstudie for Fornebu - lek

​Arkitema er prekvalifisert til miljøvennlige boliger på Fornebu

Arkitema Architects er et av fire arkitektkontor som OBOS Fornebu har valgt skal delta på den begrensede arkitektkonkurransen om 700 FutureBuilt-boliger på Fornebu. 56 arkitektfirmaer fra fire forskjellige land deltok i konkurransen der kun fire arkitektkontorer ble invitert med i konkurransens siste fase. Bærum kommune ønsker å utvikle Fornebu til en null-utslippsbydel innen 2027, der også boligene skal være fremtidsrettede og bærekraftige.

Transformasjonen av Fornebu fra en internasjonal flyplass på 90-tallet til dagens attraktive rekreasjons-, bolig- og næringsområde har pågått over flere år der området fortsatt er i en stor utvikling. Dagens område 9.4 på Fornebu eies av OBOS der mener dette prosjektet vil være starten på et skifte i utviklingen av selve Fornebu. Sentralt for utviklingen av området vil være å ha et stort miljøfokus i byggeriet, grønn mobilitet, urbant landbruk, energieffektivitet, smarthus teknologi, fellesskapsløsninger og delingsøkonomi. Det vil av den grunn bli viktig å vektlegge et større fokus på en bymessig utvikling med fokus på urbane kvaliteter uten at dette skal gå på bekostning av de allerede etablerte natur-, park- og grøntområdene.

En gruppe med deltagere fra 56 arkitektkontorer fra Norge, Finland, Danmark og England, er nå skåret ned til fire, hvor Arkitema Architects er det ene. De skal nå arbeide frem hvert sitt forslag på hvordan fremtidens 700 boliger på Fornebu skal utformes, sammen med 5000m2 næring på gateplan. Vinneren av konkurransen er forventet å bli besluttet før utgangen av året.

«Vi er stolte og glade for å bli prekvalifisert i konkurranse med så mange sterke team. Nå gleder vi oss til å utvikle noen enestående løsninger i område 9.4 på Fornebu, som skal være med på å vise veien inn i fremtidens byutvikling mot morgendagens krav og behov. Vi vil ha et stort fokus på å skape et miljømessig og bæredyktig område der vi skal trekke med oss vår kunnskap fra vårt prosjekt «NærHeden» i København, som vant den prestisjetunge internasjonale prisen ”Masterplan – Future Projects” ved World Architecture Festival i Berlin. Vi skal skape boliger som gjøre en forskjell for de mennesker som i fremtiden skal leve og bo på område 9.4 Fornebu» Forteller administrerende direktør på Arkitema Architects Norges kontor, Chris Olborg.

Regions

Arkitema Architects ble grunnlagt i Aarhus i 1969. I dag er tegnestuen Skandinavias 5. største arkitektvirksomhet, med 11 danske partnere, én svensk partner, to norske partnere og over 500 medarbeidere fordelt på kontorene i København, Århus, Oslo, Stockholm og Malmø.

St. Olavs Gate 27 NO-0166 Oslo, Norge - Tlf. 7011 7011- Finn oss
Frederiksgade 32, 8000 Aarhus C, Danmark - Tlf. 7011 7011 - Finn oss
Rued Langgaards Vej 8, 2300 København S, Danmark - Tlf. 7011 7011 - Finn oss
Rosenlundsgatan 29C, S 104 62 Stockholm, Sverige - Tlf. 46 (0)8 545 856 00 - Finn oss
Stora Varvsgatan 6A, SE-211 19 Malmö, Sverige - Tlf. 46 (0)40 545 521- Finn oss

Peder Færch Grønfeldt

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Presse, kommunikation +45 6170 9990

Pressekontakt Kommunikationschef +45 4212 6445

Vi skaper arkitektur for de mange og til fellesskapets beste. Resultatet er en kontinuerlig balansegang mellom bærekraft, skjønnhet og økonomi.