Arom-dekor Kemis brede sortiment med glykoler, blir ennå bredere med 2 nye longlife  glykoler

Arom-dekor Kemis brede sortiment med glykoler, blir ennå bredere med 2 nye longlife glykoler

Nå finner dere ikke mindre enn 11 forskjellige glykolsorter i Arom-dekors glykolsortiment. Arom-dekor Kemi jobber kontinuerlig med å utvikle produkter for alltid å kunne forsyne markedet med produkter som oppfyller kravene som settes. Vi har sett at etterspørselen etter ”smal” glykol har økt kraftig i det siste, en som oppfyller kravene til en unik motortype. Som f.eks. AdProLine® Glykol 822B OEM, som er en av de to seneste glykolene som skal lanseres.

Siden Christian Lundell kjøpte firmaet i 2008, har Arom-dekor utviklet sitt sortiment kontinuerlig. I 2013 ble Per Ljung ansatt, bransjens ”glykol-professor”, og med Pers erfaringer fikk firmaet en mulighet til å utvide sitt glykolsortiment. Arom-dekors vekst har siden da økt veldig fort. 2008 var omsetningen noen få millioner, og i 2018 passerte omsetningen 184 millioner kroner, og veksten fortsetter. Denne veksten er på grunn av blant annet en økt etterspørsel etter firmaets glykoler.

At glykol har blitt utviklet til et produkt med flere oppgaver enn å hindre frysing, gjør det viktig og velge riktig glykol til en viss motor. I dagens motorer hindrer glykolen korrosjon, frysning og høyer kokepunkten. I motorer kan det også oppstå kavitasjon, noe som innebærer skader på sylinder og sylinderfôr. Velg derfor en glykol med høy kvalitet, for å motvirke kavitasjonsskader. Per Ljung som er glykolekspert hos Arom-dekor forteller mer: – Jeg tror at det fortsatt er mange privatpersoner som kjøper glykol uten å tenke så mye på hvilken type glykol en motor skal ha. Men kanskje ikke heller så mye på kvalitet. ”Glykol som glykol” tenker sikkert mange, og det kan bli veldig feil. Kvaliteten på tilsetningsstoffer i form av additiv, som gjør at glykolen kan gi korrosjonsbeskyttelse kan variere veldig mye, og da varierer også beskyttelsen. Kjøper man en glykol med dårligere kvalitet kan det bli dyrt på sikt og beskyttelsen brytes ned og motoren får rust. Arom-dekor stiller svært høye krav på additiver og derfor samarbeider vi bare med store og veletablerte produsenter, forklarer Per.

– Våre kunder vet at det er trygt å kjøpe og selge våre produkter. Vi satser veldig mye på kvalitets- og leveringsprosessene, det er et must i en bransje der konkurransen er tøff. At vi også investerer i utvikling av produkter, gjør at vi også kan tilby glykolkvaliteter til alle mulige behov og krav. Vi lytter till kravene som motorkjøretøyprodusentene setter, og vi møter de kravene, sier Christian Lundell, adm.dir.