Foto: Agnete Brun

Sølvkniven til Ingar Johnsrud

– Det er en stor glede for meg å motta Sølvkniven. Som listen over de nominerte bærer preg av var 2023 et år hvor mange norske forfattere utga krimbøker av høy kvalitet, og jeg er stolt over at juryen, og så mange lesere, gir uttrykk for at de verdsetter Patrioter, sier Ingar Johnsrud. Han mottar prisen Sølvkniven for den politiske thrilleren Patrioter (2023).

Thrilleren Patrioter handler om politikernes maktspill og en mulig terroraksjon mot Norge. Martin Tong er en av politiets mest erfarne terroretterforskere, men ødelagt av grusomhetene han har vært vitne til. Livet i PSTs terrorenhet har han lagt bak seg. Jens Meidell, alenefar og sønn av en tidligere Arbeiderpartileder, har sin egen hemmelighet å vokte. Likevel sier han ja når partiets nye stjerneskudd, Christina Nielsen, vil ha ham med på laget. Han er imidlertid ikke forberedt når kampen om posisjonene blir rå og skitne.
Snart krysses Martins og Jens' veier. Demokratiet er under press, og en av verdens dødeligste gifter er blitt produsert av terrorister. Det er kort tid til stortingsvalget, og nasjonen er truet. Hvilken pris er Martin og Jens villig til å betale for å redde det?

Patrioter fikk flere strålende anmeldelser da den utkom:

«Patrioter er fortettet og marerittliknende spenning på internasjonalt nivå». Jan Øyvind Helgesen, Nettavisen, (Terningkast 5)

«Fortsatt makta som rår i Arbeiderpartiet. Boka slutter med en solid cliffhanger.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen (Terningkast 5)

«Årets beste norske thriller (...) Det er bare å reise seg og gi stående applaus!» Geir Tangen, Krimlitteratur.com (Terningkast 6)

Fra juryens begrunnelse:

"Det er en sann glede, på vegne av juryen å meddele at årets vinner av “Sølvkniven”, den syvende i rekken, er Ingar Johnsrud. Aschehoug-forfatteren får prisen for sin skremmende, politiske, realistiske og smarte terrorhistorie Patrioter. Johnsrud debuterte i 2015 med thrilleren Wienerbrorskapet (Aschehoug ), og har siden den gang utviklet seg betraktelig med sine nyskapende, kloke og mesterlige påfunn. Juryen ser tydelig utvikling i Johnsruds forfatterskap som gjør ham verdig prisen, og boken han får “Sølvkniven” for har et temposkift av de sjeldne i norsk krimlitteratur og en bankende nerve gjør det til en fryd å fordøye. Patrioter er en underholdende og konspiratorisk spenningshistorie på internasjonalt nivå, på høyde med blant andre Lee Child og Tom Clancy. Den inneholder ikke et eneste dødpunkt. Med vinnerboken holder han et skyhøyt nivå, og leverer noe av det mest troverdige innen norsk thrillersjanger dette tiåret."

Trofeet skal forestille en blodpøl etter et mord, med kniv festet på åstedet. “Sølvkniven” er designet av Simen Ingemundsen og laget/utformet i år av smedfagselevene ved Odda videregående skole. Juryen består dette året av juryleder Simen Ingemundsen, Henning Sviland, Kjell Magne Gjøsæther og Astrid T. R. Skjeggerud.

Ingar Johnsrud (f. 1974) vokste opp i Holmestrand og har studert journalistikk og filmvitenskap. Han startet sin yrkeskarriere i Jarlsberg Avis og NRK før han kom til samfunnsavdelingen i VG i 2001. Som avisens stringer i Stockholm dekket han Knutby-saken. Ingar Johnsrud var featurejournalist i VG Helg frem til 2015. I dag er han forfatter på heltid. Wienerbrorskapet (2015) var hans debut som forfatter. Både denne boken og de to neste i trilogien, Kalypso (2016) og Korset (2018), har begge fått strålende mottakelse. Trilogien er solgt til 20 land, deriblant Frankrike, Russland, Italia, Nederland og Tyskland. Høsten 2018 lanserte Ingar Johnsrud sin første barnebok, Fargerne. I 2020 kom den frittstående krimromanen Gudmoren. Høsten 2023 er han aktuell med Patrioter, en thriller fra det politiske miljøet i Norge.

Tidligere vinnere av "Sølvkniven"

2018 - Lars Helle for Ingenting å skamme seg over, utgitt på Wigestrand forlag (2017)

2019 - Kurt Aust og Kin Wessel for Udyr, utgitt på Aschehoug forlag (2018)

2020 - Agnes Lovise Matre for Iskald, utgitt på Gyldendal forlag (2019)