Forfatterportrett: Niklas Lello

Årets juleroman blir filmatisert

Tre menn til Vilma er den beste norske feelgood-romanen jeg har lest på flere år. For en sjarmerende, herlig og morsom bok., sier Julie Lærke Løvgren ved Nordisk Films hovedkontor i København. De har skaffet seg film- og tv-rettighetene til Gudrun Skrettings roman.

Løvgren sier at selskapet er «vilde med Vima»: – Skretting er virkelig skarp på både humor, karakterer og story, og Skrettings måte å skrive på og hennes univers, er nettopp det vi leter etter her i Nordisk Film. Vi tror virkelig at dette vil bli en veldig fin film eller tv serie!

Annette Orre i Oslo Literary Agency melder om at det var stor interesse for rettighetene: – Alle elsker Vilma! Usedvanlig mange norske og nordiske filmprodusenter har meldt sin interesse for Gudrun Skrettings bok, og vi hadde flere bud på bordet for filmrettighetene.

– Jeg sitter og klyper meg i armen ennå. Det er jo bare MEG, liksom. Og at fire filmselskaper skulle vise interesse for noe JEG har skrevet? Det er så nytt og overveldende at jeg ikke at rukket å tenke særlig lenger, sier Gudrun Skretting.

Gudrun Skretting hadde egentlig ikke planlagt å skrive en juleroman. – Det er morsomt at det skulle være en juleroman som skulle bli min første bok for voksne, sier hun – Det var nemlig julebrevskriving som for noen år siden fikk meg til å tenke tanken på å skrive bøker. Alt startet egentlig med at mannen min skulle henge opp en lampe mens jeg skrev julebrev. Og for å si det sånn: Det gikk bedre med julebrevet enn med lampen. Etter den tid ble det en tradisjon at jeg hver jul skrev brev om familiens morsomste tabbe i året som gikk. Og selv om vi har like mange tommeltotter, mannen min og jeg, så er det liksom han som har talentet for de mest spektakulære tabbene. Så jeg pleier å si at jeg startet min litterære karriere med å drite ut mannen min. Hver jul.