Foto: Tine Poppe

Bokhandelens forfatterstipend til Hilde Rød-Larsen

– Å få Bokhandelens forfatterstipend, med den anerkjennelsen det innebærer, gir meg mot og kraft mens jeg egentlig er temmelig utslitt. For ikke å snakke om alle pengene da, som gir meg tid, tid til å skrive! For en deilig tid jeg går i møte, for det er jo ikke noe jeg heller vil enn å gjøre det. Uendelig stor takk til Bokhandlerforeningen og til Det Litterære Råd i Forfatterforeningen, sier Hilde Rød-Larsen om stipendet.

Bokhandelens forfatterstipend på 200 000 kroner, går i år til forfatter Hilde Rød-Larsen.

Rød-Larsen har bakgrunn som skjønnlitterær oversetter og redaktør, og debuterte i 2019 med romanen Sommertid. I 2022 kom hun med sin andre bok, Diamantkvelder. Om boka skriver juryen:

«Romanen omhandler en asymmetrisk seksuell relasjon mellom en ung kvinne og en vesentlig eldre mann og fikk betydelig oppmerksomhet i offentligheten fordi det viste seg at den var inspirert av virkelige hendelser og personer. Som et innlegg i me-too debatten er boken viktig, ikke minst fordi den viser frem gråsonene og nyansene i problematikken, men det bør ikke overskygge for bokens øvrige litterære kvaliteter.»

Diamantkvelder er også utgitt i Danmark, til applaus fra anmelderne, og er under utgivelse i Tyskland.

Den fikk også strålende anmeldelser her hjemme:

«Hilde Rød-Larsen gir ny form til fortellingen om unge kvinner og godt voksne menn. (...) Romanen vibrerer av fornemmelsen av at akkurat denne historien må fortelles på akkurat denne måten, nervøst og ad omveier. Med kledelig ironi røper Rød-Larsen slik en upåklagelig kunstnerisk selvsikkerhet.» Leif Bull, Klassekampen

«Et stykke fint litterært håndverk. Diamantkvelder er en smart konstruert fortelling om traumer og overgrep. Hilde Rød-Larsen har denne evnen til å holde leseren på tå hev - i kraft av sin antydende metode. (...) Diamantkvelder byr på fine refleksjoner og mye solid skrivekunst med tydelig litterær teft.» Turid Larsen, Dagsavisen

«... uhyggelig og intelligent roman om å vende bort fra seg selv. (...) Rød-Larsen er en dyktig romankompositør. Oppbyggingen av fortellerkarakteren er bunnsolid.» Joakim Tjøstheim, Dagbladet

«Diamantkvelder» er en nyanserik og kunstnerisk moden roman som nærmer seg sitt smertesentrum ad omveier og omskrivninger.» Leif Bull, Dagens Næringsliv, ÅRETS FEM BESTE BØKER 2022

Bokhandelens forfatterstipender 2023 går til Hilde Rød-Larsen, Halvard Hølleland, Arne Henning Årskaug og Kristine Rui Slettebakken. Stipendene deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Den norske Forfatterforening og Norske barne- og ungdomsbokforfattere. Utdelingen skjer på Litteraturfestivalen på Lillehammer 24. mai klokken 1400.

Hvert år deler Bokhandlerforeningen ut 455 000 tusen kroner fordelt på seks stipender. Fra det første stipendet ble delt ut i 1997 og frem til i dag, har Bokhandlerforeningen på vegne av norske bokhandler gitt ut over 7 millioner kroner, fordelt på mer enn 100 forfatterstipend. Stipendmidlene dekkes av Bokhandlerforeningens medlemmer, mens det er de ulike forfatterforeningenes litterære råd som innstiller mottakerne av stipendene.

Blant de tidligere mottakerne av bokhandlerforeningens forfatterstipender finner vi blant andre Victoria Kielland, Nina Lykke, Matias Faldbakken, Ingeborg Arvola og Lisa Aisato. Mer om stipendene her.

Aschehoug gratulerer!