Et fritt ord. Stiftelse og samfunn gjennom 50 år.

Et fritt ord. Stiftelse og samfunn gjennom 50 år.

I dag lanseres boka Et fritt ord. Stiftelse og samfunn 1974 - 2024 av historiker Hilde Gunn Slottemo.

Boka er skrevet på oppdrag fra Fritt Ord i forbindelse med stiftelsens 50-årsjubileum.

Stiftelsen Fritt Ord hatt som mål å fremme ytringsfriheten, først og fremst i Norge, men også internasjonalt. Fritt Ords Pris og Fritt Ords Honnør har årlig løftet fram personer og institusjoner som har gjort en innsats gjennom konstruktiv eller særlig uredd bruk av det offentlige ytringsrommet. Tidvis har tildelingene vakt heftig debatt.

– I 2024 fyller Stiftelsen Fritt Ord 50 år. Jubileet har vi ønsket å markere ved å bidra til kunnskap om ytringsfriheten i Norge og de samfunnsområdene som Fritt Ord har vært delaktig i utviklingen av. Vi ønsket å utgi en bok som ikke bare skulle være en institusjonshistorie, men også ta opp i seg og speile samfunnsutviklingen i Norge og internasjonalt. Vi ønsket at ytringsfriheten og ytringskulturen skulle være sentrale temaer i boken, men også kunstens, kulturens og kunnskapens utvikling gjennom disse årene, sier Fritt Ords styreleder Grete Brochmann og direktør Knut Olav Åmås.

Stiftelsens løpende støtte til mangfoldet av ytringer vekker ikke like stor oppmerksomhet, men uten Fritt Ords økonomiske bidrag til journalistikk, bokutgivelser, debattmøter og seminarer, dokumentarfilm og -foto, biblioteker og litteraturhus ville den norske offentligheten ha vært langt fattigere. Samlet løper støtten opp i flere milliarder kroner.

Hvordan har Fritt Ord forvaltet sin innflytelse fra tilblivelsen i 1974 til i dag - og hvordan har samfunnsutviklingen i samme periode satt sitt preg på stiftelsen? Med tilgang til Fritt Ords arkiv og gjennom samtaler med sentrale aktører utforsker historikeren Hilde Gunn Slottemo både stiftelsens rolle i samfunnet og det indre livet i herskapsvillaen bak Slottet i Oslo.

– Jeg har hatt som mål å formidle Fritt Ords utvikling gjennom de siste femti årene og hvordan den har skjedd i en vekselvirkning med samfunnet rundt institusjonen. Dermed er dette også en historie om ytringsfrihetens utvikling i Norge. Jeg forsøker å vise noen av de spenningene prinsippet om ytringsfrihet opererer i. Ytringsfrihet er et ideal de aller fleste i Norge vil slutte seg til, men det kan stå i et konfliktfylt forhold til andre verdier. Jeg prøver å kaste lys over noen av de dilemmaene dette har skapt, sier forfatter Hilde Gunn Slottemo.

Forfatteren presenterer boka på et lanseringsarrangement tirsdag 16. april 2024 kl. 0830–0930 hos Fritt Ord. Presentasjonen strømmes på frittord.no.

Marit Grue

Pressekontakt Markedssjef Sakprosa 48117818