Internasjonale forfattere til Aschehougs 150-årsjubileum

Internasjonale forfattere til Aschehougs 150-årsjubileum

Aschehougs 150-årsjubileum går av stabelen i disse dager, og i løpet av september fylles Aschehoug-villaen med engasjerende og underholdende arrangementer. Flere prisbelønte og kritikerroste utenlandske forfattere deltar på programmet.

Kampen for ytringsfrihet står sterkt i Aschehoug, og på arrangementet Ytringsfrihet i det 21. århundre den 6. september deltar den dansk-kurdiske forfatteren Sara Omar. Hun er født og oppvokst i Kurdistan, men måtte flykte derfra på slutten av nittitallet på grunn av krig. Hun har bodd i Danmark siden 2001, og har bl.a. fått Bjørnsonprisen for sitt forfatterskap som hittil består av de kontroversielle romanene Dødevaskeren og Skyggedanseren på norsk. Kurdiske Burhan Sönmez fra Tyrkia er leder for internasjonale PEN i tillegg til prisvinnende forfatter. Romanen Istanbul, Istanbul kom på norsk i 2019.

Somalisk-britiske Nadifa Mohamed ble Bookerpris-nominert i 2021 for sin roman The Fortune Men (Mannen fra Tiger Bay). Hun har figurert på Grantas "Best of Young British Novelists-lister" og på Africa 39s liste over hvilke unge forfattere som vil definere fremtiden i afrikansk litteratur. Hun snakker om hvordan gjøre ekte menneskeliv til ekte romanstoff den 13. september: Menneskenes hjerter.

Krim står selvfølgelig på programmet når Aschehoug jubilerer, og 16. september kan dere møte svenske Stefan Ahnhem som har enorm suksess med serien om etterforsker Fabian Risk. Serien har gjort ham til en av Nordens største krimforfattere, bøkene har solgt over 2 millioner og utgis i 25 land. Nyeste bok i serien, Siste spiker, har toppet og ligget høyt på bestselgerlistene her i Norge de siste fem månedene. Møt ham på Krim i hagen 16. september.

18. september handler det om de store fortellingene, om Verden i dag og verden i går. Dit kommer amerikanske Lauren Groff, National Book Award-nominert for bl.a. Matrix, som også har fått strålende kritikker her i Norge. Sara Stridsberg fra Sverige er Nordisk råd-vinner og et av Skandinavias fremste forfatternavn. Novellesamlingen Hunter i Huskvarna er nyeste bok. Victoria Belim er født i Ukraina, oppvokst i USA, og bor nå i Brüssel. Hun snakker 18 språk og jobber som journalist og oversetter. Røde sirener skapte store budrunder verden over, og er er hennes første bok.

Men aller først ut er det et fulltegnede arrangement Afternoon Tea: Søndag 4. september kan du høre svenske Camilla Davidsson og britiske Lucy Diamond snakke om sine underholdningsromaner. Davidsson bor i Åre med sin familie. I mange år arbeidet hun med markedsføring for en rekke internasjonale firmaer, men nå er hun forfatter på heltid og er aktuell med romanen Liten toroms med potensial på norsk. Lucy Diamond bor i Bath i England og har skrevet 17 bøker som har solgt i flere millioner eksemplarer, og ligget på britiske bestselgerlister. Her i Norge er hun populær med bl.a. boka Strandkafeen.

Fullt program og påmelding: 150-årsjubileum

Aschehoug forlag gir lesere, lærere og elever litterære opplevelser og kunnskap gjennom bøkene og læremidlene. Vi opplyser, utfordrer og underholder, enten du liker å lese, lytte eller utforske digitalt.