Jo Nesbø. Emma Ellingsen. Cezinando. Aschehougs høstliste er klar!

Jo Nesbø. Emma Ellingsen. Cezinando. Aschehougs høstliste er klar!

– I Norge leses det enormt mye, sa Mads Nygaard under dagens presentasjon av høstens bøker. – Vi er helt i verdenstoppen og den norske litteraturen holder et svært høyt nivå. Boken har styrket seg gjennom dette året og lydboken bidrar vesentlig.

– I Aschehoug skal vi begynne å utgi lydbøkene våre selv, sa forlagsdirektør for Aschehoug Litteratur, Åse Ryvarden. - Vi skal sørge for at våre forfattere når leserne der de er, i det formatet de foretrekker, enten som lydbok, som ebok eller som fysisk bok. Først ute er Amina Sewali og Jo Nesbø.

Lover stor underholdning og store leseropplevelser

– Høstens barne- og ungdomsbøker fra Aschehoug viser stor bredde og holder høy kvalitet, sa forlagssjef for barne- og ungdomsbøker, Sverre Henmo.

Allerede i sommer kom Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug med første boka i serien Halve kongeriket, Arvingen. Dette er en moderne kjærlighetshistorie om å leve med sine tabber, om å overvinne frykt – og om å være konge i sosiale medier. Den har allerede blitt både kritiker– og leserfavoritt, eller som NRK kalte den: «en moderne Askepott-fortelling fra nabolaget til TV-serien Skam».

Aschehoug har vært ledende på bøker for barn i slukealder (9 år og oppover) og høstens debutanter skriver for nettopp denne aldersgruppen. Det er Amina Sewali med Hør’a dagbok, Fanny Vaager med Jeg drømte at du drømte om meg, Ingrid Hafredal med Ragnas hemmelighet og Dominic Munton og Sunniva Vagstad som sammen har skrevet Det brenner!  Dette er sterke, originale og lovende barnebokforfatterskap som bør få mye oppmerksomhet og mange lesere. Kristoffer Cezinando Karlsen debuterer med en helt unik ABC-bok, Bokstavene.

I tillegg til nye stemmer, rommer listen store og viktige fortellinger. Line Baugstø skriver i Jeg er Leona om å måtte gjennomgå puberteten når man er født i feil kropp. Kathrine Olsen Nedrejord viser oss i Lappjævel! en del av norgeshistorien vi sjelden hører om – om å vokse opp som same i Norge på 50-tallet. Harald Rosenløw Eeg har med Gutten i mørket skrevet en spenningsbok fra 2. verdenskrig. Endre Lund Eriksen skriver politisk satire i ungdomsboka Hvordan jeg tjente min første million.

På lista står to sakprosabøker for barn. Katharina og Linnea Vestre med Dyrenes rekordbok og Reidar Müller og Sigbjørn Lilleeng med Supervulkaner og digre dinosaurer. Den kjempestore boka om Norges kjempelange forhistorie. Dette er perfekte bøker for nysgjerrige barn i alle aldre!

Simon Stranger har skrevet årets adventsbok, Adventsstjernen, illustrert av Shwan Qaradaki. En annerledes julefortelling om flukt og hjemløshet, men også om vennskapsbånd og det å finne veien hjem. Denne spennende, hjertevarme og tankevekkende boken er basert på illustratør og kunstner Shwans egen historie og flukt.

Her finner du alle bøkene for barn og ungdom.

Store spørsmål, sterke historier, befriende humor

– Bøker som gir ny kunnskap, bøker som beveger og underholder, og bøker som gir nye ferdigheter, sa forlagssjef Jan Swensson om høstens sakprosaliste. – Vi tar opp noen av de viktigste spørsmålene i vår tid – klimaendringer og hva ny teknologi gjør med oss, sa Swensson og nevnte Gaute Eiterjords Klimaopprøret!, islandske Andri Snær Magnason med Tiden og vannet og Dag Hareides Mennesket og teknomaktene.

På listen finner vi flere bøker med kjente og kjære personer som mange er nysgjerrige på. Fra 18 år gamle Emma Ellingsen som forteller åpent om å være født i feil kropp til 94 år gamle Joralf Gjerstad som ser tilbake på livet og på hva vi kan vente oss fremover.

Trine Skei Grande forteller om sitt politiske liv og Tone Ingebrigtsen tar oss med på innsiden av Team Ingebrigtsen i Alltid mamma. Dag Kullerud oppsummerer Dan Børge Akerøs fantastiske karriere med sideblikk på den rivende medieutviklingen han har vært en del av. Helsebyråd Robert Steen forteller den sterke historien om sønnen Mats, som døde i 2014. Anne Grete Preus var i gang med å skrive om livet og karrieren da hun døde for ett år siden. Nå samles disse tekstene i den rørenende og ettertenksomme boka Stråets lengde – skisser fra et liv.

I På åstedet får vi være med krimtekniker Eva B. Ragde på jobb – en jobb der virkeligheten overgår fantasien og ingen møter opp på åstedet i drakt og høye heler.

Norges kvinner i krig 1939-1945 fyller ut en stor, hvit flekk i okkupasjonshistorien. Historiker Mari Jonassen får frem et nytt og langt mer sammensatt bilde. Boka byr på en mengde ukjente historier fra hele landet og er forsynt med et omfattende navneregister.

I høst får vi også oppfølgerne til fjorårets salgssuksesser med Villmarksgensere – varme gensere til små og store eventyrere og Minas Bullet Journal 2021.

Se alle høstens sakprosabøker her.

Vi kan reise gjennom litteraturen

– Noen av landets beste forfattere har skrevet sine kanskje beste bøker denne høsten, sa forlagssjef for skjønnlitteratur, Nora Campbell.

– Korona kom som et sjokk 12. mars. Maja Lundes De første dagene går rett inn i denne tiden da alt føltes akutt, forvirrende og skremmende. Om tiden da de fem i familen skulle være hjemme. Alle sammen. Hele tiden. – I år har vi vært – og skal være – mye hjemme, men vi kan reise i litteraturen, sa Campbell. Thure Erik Lund tar oss med fra Øst-Modum til Frankfurt i sin Citroën DS 1975-modell. Ingrid Storholmen tar oss med til India og Lars Petter Sveen tar oss med til Nordriket – til en verden som ligner vår, i en tid som ligner vår. Med Jo Eggen og Marit Kapla kan vi reise til Sverige i Dikt om Sverige og Osebol. Toril Wardenærs lyrikksamling Velde kaster oss inn i skapelsen, inn i opprinnelsen, evigheten, fortiden og fremtiden. Debutantene Simen K. Nielsen og Helene Hovden Hareide er to lyrikkdebutanter som utvider språk og erfaringsrom i samlingene Incunabula og Butikksongar. Arne Lygres Minnetrilogien  inneholder tre enaktere om tap. Dette er en annerledes Lygre-bok med bilder av Sverre Bjertnæs.

– Med den oversatte listen kommer verden til oss, sa Campell og nevnte store navn som Salman Rushdie, Jesmyn Ward og Margaret Atwood.

Ketil Bjørnstad tar oss med inn i et helt liv når han nå avslutter storverket Verden som var min med det sjette bindet, Siste tiåret. Geir Gulliksens Bli snill igjen er en ny kjærlighetsroman som kler av oss slik bare Geir Gulliksen kan. Og til jul kan vi glede oss til både Ren poesis julehefte og Gudrun Skrettings sjarmerende juleroman, Tre menn til Wilma.

Maria Kjos Fonns Heroin chic er en roman om å bli hekta. Elise kommer fra et musikalsk hjem, alt er tilsynelatende trygt. Likevel vil hun bort hjemmefra, hun vil være vektløs, ikke sette spor. Hvorfor er det sånn? I et liv forbi, Helga Flatlands sjette roman, befester Helga Flatland sin posisjon som en av de skarpeste observatørene i vår samtid. Her maler hun presise og troverdige menneskelige portretter, med stor psykologisk innsikt.

Her finner du høstens skjønnlitterære liste.

Her finner du høstens debutanter.

Knallgod krimliste

– Aschehoug har ledet an som krimforlag både i Norge og internasjonalt de siste tiårene. 2020 blir intet unntak, sa Nora Campbell.

Med Silje Ulsteins Krypdyrmemoarer har vi en ny, stor krimforfatter. Romanen har fått en rekke sterke anmeldelser og Adressa kalte den den beste norske krimdebuten på mange år.

Kritikerroste Kjell Ola Dahl er aktuell med Assistenten, en forrykende smuglerkrim som transporterer oss tilbake til mellomkrigstidens hovedstad. Mange gleder seg til Ingar Johnsruds nye krim, Gudmoren. En mørk og gotisk bygdethriller der hevn og makt står sentralt. Kurt Aust fullfører serien om Petter Horten og Thomas de Bouberge og 1700-tallet i Danmark-Norge med Hjertets mørke.

I Jo Nesbøs Kongeriket skal vi til fjells. I en liten norsk bygd lever bilmekanikeren Roy et relativt fredelig og enkelt liv da lillebroren Carl vender hjem etter mange år i utlandet. Med Carl, hans nye kone Shannon og planene om et høyfjellshotell som kan skape nytt liv i den lille bygda, begynner mørke hemmeligheter fra guttenes barndom igjen å piple fram.

Her finner du høstens krimbøker.

Pressekontakt Markedssjef Barn og ungdom 99267713