Foto: Jarli & Jordan

Jo Nesbøs Blodmåne mest strømmede tittel 2023

Bokbasen.no har laget en oversikt over lydbøkene som ble mest strømmet i Norge i 2023. Jo Nesbøs Blodmåne topper listen, og bokbransjenettstedet Bok 365 melder at Blodmåneantagelig er lyttet til 50 000 ganger. Den populære skuespilleren Dennis Storhøi har gitt stemme til lydbokversjonen av den 13. boka om den populære krimhelten Harry Hole.

Blodmåne fikk strålende anmeldelser da boka ble lansert 30. august 2022. Blant annet VG og Dagbladet trillet sterke femmere på terningen:

«... suveren spenningsmester ... «Blodmåne» er en Harry Hole-krim av beste klasse. Jo Nesbø forvirrer leseren så grundig at det i seg selv står til terningkast seks.» Sindre Hovdenakk, VG (Terningkast 5)

«Eventyrlig krim. Plottet er så vilt og corny at det er et mirakel at Jo Nesbø haler det i land. (...) Nesbøs styrke som krimforfatter er nettopp at han drar på, både i språk, typer og plott. Han har en kjapphet, energi og selvsikkerhet som gjør dette til eventyrlig krim. Ren underholdning selvsagt, uttenkt og utspekulert.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 5)

Boka ble tilgjengelig i strømmetjenestene 1. mai året etter, og alle de seks strømmetjenestene leverer tall til Bokbasen; BookBeat, ebok.no premium, Fabel, Nextory, Podimo og Storytel.

Se Bokbasens fullstendige liste her

Les hele saken om Strømmetoppen 2023 her

Hør utdrag fra lydboka her

Om Blodmåne:

I Blodmåne har Harry reist til Los Angeles for å drikke seg i hjel etter at livet hans er gått i stykker. Langt på vei har han greid det, men ikke helt. Han har hjulpet den eldre filmskuespilleren Lucille unna et narkotikakartell hun skylder én million dollar. Hun har gitt ham husly, selskap og en skreddersydd dress.

I Oslo er to jenter forsvunnet og drept. Én av de mistenkte er en kjent eiendomsbaron. Katrine Bratt vil kontakte landets fremste spesialist på seriemord, men for sjefene i Politiet er et samarbeid med Harry Hole uaktuelt. Den mistenkte eiendomsbaronen vil derimot hyre ham som privatetterforsker. Harry takker nei, men det er før kartellet tar Lucille som gissel. Løser han saken, skal han få en bonus som dekker Lucilles gjeld.

Hjemme i Norge samler Harry et lag bestående av en kokainselgende barndomsvenn, en korrupt politimann og en kreftsyk psykolog. Kartellet har gitt dem ti dager. Klokka tikker, og det er varslet blodmåne over Oslo.

Jo Nesbø (født 1960) er en av verdens fremste krimforfattere. Bøkene hans er solgt i over 55 millioner eksemplarer, og er oversatt til mer enn 50 språk. Siden debuten med Flaggermusmannen i 1997 har Jo Nesbø høstet begeistring hos lesere og anmeldere verden over med romanene om etterforskeren Harry Hole. Med utgivelsen av Blodmåne i 2022 teller serien foreløpig 13 bøker. Forfatteren har mottatt en rekke priser, deriblant Riverton-prisen, Glassnøkkelen og Bokhandlerprisen, og vært nominert til den prestisjetunge Edgar-prisen og den britiske CWA Dagger-prisen. Nesbø har også hatt stor norsk og internasjonal suksess med de frittstående romanene Hodejegerne (2008), Sønnen (2014), Blod på snø og Mere blod (2015), familiedramaet Kongeriket (2020) og med de fem barnebøkene om Doktor Proktor. Våren 2024 kommer den frittstående oppfølgeren til Kongeriket; Kongen av Os.