Foto: Oda Berby

Krimdebut forhåndssolgt til tre land

Debutant Anette Hemming kommer denne uka med den psykologiske krimromanen Kartografen. Allerede før utgivelse i Norge er rettighetene solgt til tre land: Sverige, Bulgaria og Nederland. I Sverige har forlaget Modernista kjøpt rettighetene til boken, i Bulgaria skal den utgis på forlaget Perseus Publishing House og i Nederland er det forlaget Cargo. Det er Oslo Literary Agency som forvalter rettighetene til Kartografen.

Kartografen tar utgangspunkt i et velstående nabolag i Bærum der den nyskilte tobarnsmoren Lisbet forbereder en helt vanlig frokost. Hun oppdager plutselig et håndtegnet kart festet på kjøkkenvinduet. Kartet viser rommet hun befinner seg i, og er markert med et rødt kryss. På baksiden er det størknet blod. Dagen etter blir hun funnet drept på sitt eget kjøkken.

Ikke lenge etter drapet mottar Lisbets eksmann og andre i hennes omgangskrets mystiske kart. Snart tikker det også inn tekstmeldinger til sønnen Mikkels telefon, signert hans avdøde mor.

Etterforsker John Persvik sliter med å finne et motiv og en mulig drapsmann, men så hevder en lokal dranker at han kan ha vært vitne til noe drapsnatten.

Anette Hemming (f. 1990) er fra Bærum. Hun har studert ved Handelshøyskolen BI og jobber med web og digital markedsføring. Kartografen er hennes debut som forfatter.

Aschehoug forlag gir lesere, lærere og elever litterære opplevelser og kunnskap gjennom bøkene og læremidlene. Vi opplyser, utfordrer og underholder, enten du liker å lese, lytte eller utforske digitalt.