Foto: Tine Poppe

Norsk krimsuksess inntar det tyske markedet

– Sven Petter Næss’ bøker om førstebetjent Harinder Singh er medrivende og mesterlig komponerte pageturners. Fra første til siste siden holder den actionrike handlingen leseren i ånde og overrasker med uventede twists. Vi gleder oss over at Den stille uke, Skjebnesteinen og Skyldig har funnet sitt tyske hjem hos oss, og vi er spent på hva som skjer med Harinder og Rachel i framtiden, sier Christina Weiser i det tyske forlaget Aufbau Verlag. De har kjøpt de tyske rettighetene til Svenn Petter Næss' første bøker om politietterforsker Harinder Singh, og det er Oslo Literary Agency som forvalter rettighetene utenlands.

– Dette er utrolig stas! Det betyr ekstra mye å ha en avtale om alle tre bøkene, så nå gleder jeg meg skikkelig til å introdusere Harinder for tyske lesere, sier Sven Petter Næss.

Næss hadde en sterk debut med kriminalromanen Den stille uke i 2019 og mottok Rivertonprisen for sin andre utgivelse Skjebnesteinen (2020). I juryuttalelsen til Rivertonprisen het det blant annet: "Med sin andre kriminalroman etter debuten i 2019 skriver Næss seg inn i toppsjiktet av norsk kriminallitteratur." Høsten 2021 kom Skyldig, den tredje boka med Kripos-etterforskeren Harinder Singh i hovedrollen.

Aschehoug forlag gir lesere, lærere og elever litterære opplevelser og kunnskap gjennom bøkene og læremidlene. Vi opplyser, utfordrer og underholder, enten du liker å lese, lytte eller utforske digitalt.