Foto: Oda Berby

Peer Gynt-prisen til Maja Lunde

– Maja Lunde er en av Norges største og mest spennende internasjonale forfattere og en svært verdig vinner av Årets Peer Gynt. På få år har hun gitt ut bøker i mer enn 50 land og hun har blitt spesielt godt kjent for sitt engasjement for miljø og klima. Vi gleder oss stort til å få besøk av Maja Lunde, sier leder i Stiftelsen Peer Gynt, Rune Støstad

– Denne prisen henger veldig høyt og fyller meg med stolthet. At det er stortingsrepresentantene som er juryen, er stas, sier Maja Lunde. – Jeg synes videre det er ekstra hyggelig at de gir prisen til en forfatter i år. Norsk litteratur blir stadig større i utlandet og denne utdelingen viser en anerkjennelse av litteratur både som eksportartikkel og et kunstuttrykk som virkelig bringer Norge ut i verden.

Hedersprisen Årets Peer Gynt ble stiftet av Peer Gynt-stemnet i 1971, med Einar Gerhardsen som første prisvinner. Siden 1973 er det stortingsrepresentantene som har valgt Årets Peer Gynt. Kriterier for Årets Peer Gynt er: Den som blir valgt må være en person eller en institusjon som har markert seg på en positiv måte på det samfunnsnyttige plan, og som har gjort Norges navn kjent i utlandet. Nominasjonskomiteens medlemmer er Olemic Thommessen, Astrid Sæther, Hanne Krogh, Knut Vollebæk og Rune Støstad.

Peer Gynt-prisen deles ut under det årlige Peer Gynt-stemnet på Vinstra, 9. august ved Gålåvatnet i Gudbrandsdalen av stortingsrepresentant Une Bastholm (MDG).

Tidligere vinnere av Peer Gynt-prisen er blant annet Jo Nesbø og Jostein Gaarder. Se her for tidligere vinnere.

Forfatterne. Fortellingene.