Foto: Rachel Eliza Griffiths

Salman Rushdie utnevnt til æresmedlem i Norsk PEN

– Da Rushdie ble angrepet med kniv 12. august i fjor gjorde det et dypt inntrykk på mange av oss, også oss i Norsk PEN. I dag framstår det viktigere en noensinne å slå ring om litteraturen og Salman Rushdies og alle forfatteres rett til fri ytring. Vi er derfor stolte over å utnevne Rushdie til æresmedlem i Norsk PEN, sa styreleder Kjersti Løken Stavrum under lanseringen av Rushdies nye roman på norsk, Seiersbyen, på Litteraturhuset i Oslo i dag.

Seiersbyen er Salman Rushdies 15. roman, og nettopp kommet på norsk i Kirsti Vogts oversettelse. Romanen er en saga om kjærlighet, vågestykker og legender, utformet som en oversettelse av et eldgammelt epos, et vitnesbyrd om historiefortellingens kraft. Seiersbyen ble lansert med en samtale med lærer og skribent Mohamed Abdi, litteraturkritiker Bernhard Ellefsen og litteraturviter Karin Haugen om Rushdies forfatterskap og om hva det frie ord fremdeles koster forfattere og kunstnere over hele verden. Samtalen ble ledet av forlagsredaktør i Aschehoug, Maria Horvei.

Salman Rushdies fantasirikdom og forfatterskaps betydning ble også trukket frem i Norsk PENs innstilling til æresmedlemskapet:
– Rushdies omfattende og banebrytende forfatterskap har sitt tyngdepunkt i fortellingenes kraft, troen på at historier knytter mennesker sammen, og overbevisningen om at litteraturen er nødvendig indremedisin for alle, sa styreleder Kjersti Løken Stavrum.

Hun fortsatte: – I hele forfatterskapet kretser Rushdie rundt både sammenhenger og brudd mellom kulturer. Han gjennomfører et slikt litterært program med stort mot, men har også betalt en høy menneskelig pris for det. Det iranske prestediktaturets dødsdom mot ham og de mange årene i dekning kunne brakt ham til taushet, men Rushdie har ikke gitt opp og står i dag litterært sterkere enn før. Vi i Norsk PEN føler oss særlig knyttet til Rushdie og hans forfatterskap etter attentatet i 1993 mot William Nygaard, Aschehougs tidligere forlagssjef og vår senere styreleder, fordi Aschehoug ga ut boken Sataniske vers, avsluttet Løken Stavrum.

Romanen har allerede rukket å få flere gode anmeldelser, blant annet terningkast 6 i Adresseavisen der anmelder Stein Roll skriver:

«En eventyrlig historie og en mektig hyllest til fantasien (...) Dette er en herlig fortelling, som kan kalles uvirkelighetslitteratur (...) Forfatteren fabulerer fritt og uhemmet, det overdrives så det holder, men boken er forførende i sin rikdom på overraskende innfall. (...) dette er en stor opplevelse, et fremmed og eksotisk rike å bli invitert inn i som leser. Med tanke på hans mange gode romaner og hvis det i tillegg finnes noen empatiske forutsetninger, bør Salman Rushdie få nobelprisen i litteratur i år.»