Unibok AS har kjøpt tjenesten Allvit fra Bokbasen

Unibok AS, som eies av Cappelen Damm og Aschehoug, har kjøpt Allvit fra Bokbasen.

Allvit er en tjeneste som gir studenter mulighet til å finne, skaffe, lese og studere i digitale pensumbøker på nett. Allvit inneholder både en publiseringsplattform og en lese-applikasjon for digitale fag- og lærebøker for universitets- og høyskolesektoren. Allvit gir studentene tilgang til akademisk litteratur, med studiefunksjonalitet, leseteknologi og sitatfunksjon, og har per i dag mer enn 3000 norske titler. Studentene kan få tilgang til bøkene gjennom kjøp eller leie.

Tjenesten ble lansert høsten 2019 av teknologiselskapet Bokbasen AS, som har sin kjernekompetanse innen metadata og infrastruktur for bokbransjen, og utvikler digitale løsninger i alle deler av den litterære verdikjeden.

Administrerende direktør Tone Løyland i Bokbasen forteller at før Allvit fantes det knapt akademiske e-bøker fra norske forlag. – Med Allvit har vi truffet et marked med stort potensial. Vi har bevist at studenter ønsker tilgang til pensum på nett, og videre at Allvit-tjenesten tilbyr en god løsning for et digitalt alternativ.

Videre uttaler Løyland at Allvit nå er over i en ny fase der tjenesten må skaleres for å nå sitt potensial: – Bokbasen er først og fremst en tilrettelegger av infrastruktur. Derfor var det naturlig nå å spinne ut Allvit. Vi er veldig stolte og glade for at Unibok har kjøpt tjenesten og ønsker å satse på digitale løsninger for studentene, og vi er trygge på at de vil utvikle tjenesten videre til glede for studenter, forelesere og akademiske forlag, sier hun.

– Når Unibok nå overtar Allvit, er det fordi vi vet at studenter ønsker og trenger digitale fag- og lærebøker fra alle de norske forlagene, forteller Bente Franck-Sætervoll og Birgit Skaldehaug, som representerer styret i Unibok. – Bokbasen har lagt grunnlaget for en veldig god tjeneste, og vi står klare til å utvikle den videre, slik at den blir enda mer attraktiv for studentene.

De forteller at Unibok AS nå går i gang med å rekruttere en stab av medarbeidere, slik at Allvit får den teknologiske og kommersielle kraften som skal til.

Transaksjonen er nå meldt til Konkurransetilsynet, og overføringen av Allvit fra Bokbasen til Unibok AS vil begynne så snart godkjenning foreligger. Inntil videre driftes Allvit av Bokbasen.

Om Bokbasen AS

Bokbasen leverer et bredt spekter av tjenester til alle deler av litteratur-Norge, med utgangspunkt i Den norske Bokdatabasen – den mest oppdaterte katalogen over alle bokutgivelser i Norge. Selskapet skaper infrastruktur for nye digitale løsninger i forlag, bokhandel, strømmetjenester, bibliotek og skole.

Bokbasen er eid av Gyldendal ASA, Cappelen Damm AS, Aschehoug AS, Akademika, Sentraldistribusjon, Forlagssentralen, Ark, Norli og Fri Bokhandel.

Om Unibok AS

Unibok AS er eid av Aschehoug og Cappelen Damm i fellesskap (50/50). Selskapet eier og drifter plattformen Unibok.no, som distribuerer digitale lærebøker for grunn- og videregående skole. Selskapet har p.t. ingen ansatte, men i forbindelse med innlemmingen av Allvit.no, skal Unibok AS ansette medarbeidere for å videreutvikle Allvit-satsingen. Unibok.no og Allvit.no vil fortsette å fungere som to separate tjenester.

Kontaktopplysninger:

Tone Løyland tone.loyland@bokbasen.no telefon 913 79 460

Bente Franck-Sætervoll bente.franck-satervoll@aschehoug.no telefon 934 49 103

Birgit Skaldehaug birgit.skaldehaug@cappelendamm.no telefon 991 52 728

Aschehoug forlag gir lesere, lærere og elever litterære opplevelser og kunnskap gjennom bøkene og læremidlene. Vi opplyser, utfordrer og underholder, enten du liker å lese, lytte eller utforske digitalt.

Pressekontakt Markedssjef Barn og ungdom 99267713

Marit Grue